Cultuur & Media
AVROTROS

Klachten insturen over anti-abortusreclame heeft geen zin meer: 'Zaken met 1 of 100 klachten worden hetzelfde behandeld'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Klachten insturen over anti-abortusreclame heeft geen zin meer: 'Zaken met 1 of 100 klachten worden hetzelfde behandeld'

Er is ophef over een reclamespot van het Platform Zorg voor Leven bij de NPO. Dat is een initiatief van de Nederlandse Patiënten Vereniging. In deze reclamespot vraagt de christelijke beweging aandacht voor onbedoeld zwangere vrouwen. Zij stellen dat als vrouwen kiezen voor abortus, ze niet aan het kind denken.

Het heeft flink wat tongen losgemaakt op social media. Zo twittert Kristy: "Radio 2 flikker op met je anti-abortusreclame. Vrouwen moeten zelf beslissen wat ze doen met hun lichaam." Terwijl Frank reageert op de discussie met: "Het is gewoon een andere mening. Ben ik het ook niet mee eens. Maar ik vind censuur bij de publieke omroep nog minder gepast."

Vandaag deed presentator en schrijver Tim Hofman daar nog een schepje bovenop, met een oproep (link) aan al zijn volgers om een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie. Intussen staat de teller op 679 klachten.

Iedere procedure voor zich

Maar of dat zin heeft? Otto van der Harst, directeur Stichting Reclame Code, betwijfelt het. "Of we nou 1 klacht krijgen, of 100," legt hij uit, "dat maakt niets uit voor de behandeling van een klacht."

Juridische mallemolen

De belangrijkste klachten gaan naar de voorzitter van de Reclame Code Commissie. Die persoon bepaalt of de reclame uitgezonden mag worden.

Of de klachten terecht zijn, en worden toegewezen, hangt af van de wetgeving en de regels in de code. "Zo mag de reclame de luisteraar volgens de Nederlandse code niet misleiden," vult van der Harst aan, "En deze mag ook niet in strijd zijn met de wet Goede Smaak en Fatsoen."

Staartje

Het is niet de eerste keer dat reclames van het Platform Zorg voor Leven voor tumult zorgen. Maar over het algemeen zijn de klachten afgewezen.

Volgens de directeur van Stichting Reclame Code komt er waarschijnlijk geen spoedzitting. "Het is uiteindelijk aan de voorzitter", aldus de directeur, "je kan het er nog steeds mee oneens zijn, maar vrijheid van meningsuiting is een groot goed."

Blok&Toine

Mischa Blok en Toine van Peperstraten zoomen in op wat het nieuws voor jou betekent en zijn daarbij ook geïnteresseerd in jouw ervaringen. Maandag tot en met donderdag van 14.00 tot 16.00 uur.

Ster advertentie
Ster advertentie