Buitenland
NOS

Volkswagen in zwaar weer: overweegt fabrieken in Duitsland te sluiten

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Volkswagen in zwaar weer: overweegt fabrieken in Duitsland te sluiten

Het Duitse autoconcern Volkswagen zit in zwaar weer. Voor het eerst in zijn geschiedenis overweegt Volkswagen om fabrieken in Duitsland te sluiten. Bij de elf fabrieken die er nog zijn, werken zo'n 120.000 mensen.

Volkswagen overweegt sluiting fabrieken in Duitsland

Video niet beschikbaar

"Het zit er dik in dat Volkswagen zo diep in de nesten zit dat ze er niet aan ontkomen om in ieder geval een paar fabrieken dicht te doen", zegt autojournalist Carlo Brantsen in NOS Met het Oog op Morgen. "Dat zou dan een onderdelenfabriek zijn en een echte autofabriek."

Dat het autoconcern het financieel zwaar heeft, komt door drie oorzaken, zegt Brantsen. "Op de eerste plaats hebben ze tot nu toe niet voldoende gereorganiseerd, zoals veel andere merken dat wel hebben gedaan."

Volkswagen heeft daarnaast veel ingezet op het maken van elektrische auto’s na dieselgate. In het najaar van 2015 werd bekend dat dieselauto's van de Volkswagen-groep software hadden die testsituaties herkende en vervolgens de uitstootwaarden manipuleerde. Daardoor leken de wagens veel schoner dan ze waren.

Volkswagen moest miljarden betalen aan schadevergoedingen, boetes en hersteloperaties. "Dat elektrische slaat niet aan, blijkt nu. Wereldwijd vindt men elektrische auto’s toch te duur en te onhandig. Ze hebben miljarden besteed aan een tak van sport die tot nu toe niet winstgevend is."

Ook is Volkswagen marktaandeel verloren op de Europese en Chinese markt. "Dat alles bij elkaar opgeteld zorgt voor een penibele situatie."

Duizenden banen

Er staan meerdere fabrieken van het autoconcern in Duitsland, maar ook als er eentje dichtgaat, zullen er duizenden banen verloren gaan. "Er zijn kleine en grote fabrieken, maar het zijn steden. Er werken duizenden mensen, en daaromheen zitten, ik weet niet hoeveel bedrijven die leverancier zijn. Als zo’n fabriek weggaat, is het een ramp voor de regio", legt Brantsen uit.

Het nieuws van het eventueel sluiten van fabrieken is bij de Duitse vakbonden in het verkeerde keelgat geschoten. "Die zijn dit niet gewend. Volkswagen, net zoals bij Philips of DAF, als je daar werkte, had je baanzekerheid. Vaak ging er nog een kind van je werken. Als dat wegvalt, dat zijn ze daar niet gewend."

Krimp niet te voorkomen

"Volkswagen zit verstrikt in enerzijds de vakbonden, maar daar hebben andere merken ook last van, en anderzijds een managementstructuur die regels in beton giet. Dus je kan ook niet zeggen: we proberen dit even, we proberen dat even. Dat lukt niet daar." Door alle problemen is het volgens Brantsen niet te voorkomen dat het autoconcern zal krimpen.

"Als ik de berichten mag geloven, dan ga je het met natuurlijk verloop niet meer redden. Er is zoveel aan de hand, ze zullen harde maatregelen moeten nemen."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie