De kracht van Argentijnse volksmuziek in tijden van dictatuur
- Nieuws
- De kracht van Argentijnse volksmuziek in tijden van dictatuur
In de zomerserie Verre Geluiden neemt Bureau Buitenland je vandaag mee naar Argentinië. Het land waar traditionele inheemse volksmuziek sterk verankerd ligt in de cultuur en zelfs werd gebruikt om het dagelijks leven in tijden van dictatuur een stukje dragelijker te maken. Daarover vertelt de componist Adrian Rodriguez van der Spoel. Hij neemt ons mee naar zijn, Patria Grande, ofwel zijn geboortegrond.
Protestliederen
Rodriguez van der Spoel is de zoon van een Nederlandse vader en Argentijnse moeder. Hij groeide op in de jaren '60 en '70 in Rosario, een stad op zo'n 300 kilometer van de hoofdstad Buenos Aires. Het was de tijd van de dictatuur onder president Peron en later de militaire dictatuur van generaal Videla. "Je zag heel veel militairen op straat, heel veel wapens en veel geweld. Het was een tijd waarop je niet te veel mocht praten", vertelt de muzikant.
Bepaalde liedjes waren verboden tijdens de militaire dictatuur in Argentinië. Rodriguez van der Spoel laat een oude opname horen waarin zijn ouders zingen over een vermoorde duif, een verwijzing naar de vele verdwijningen door het Videla-regime. "Protestnummers werden verboden. In andere liedjes werd daarom subtiel verwezen naar het leven onder de Junta. Het lied Dos Palomitas is een voorbeeld van een bewust gecomposeerd lied die anoniem is geschreven", legt de componist uit.
Volksmuziek
De Argentijns-Nederlandse Rodriguez komt uit een hele muzikale familie, zijn opa leerde hem over de traditionele inheemse volksmuziek. "Elke vrijdag ging ik naar hem toe, samen luisterden we zijn hele muziek collectie. Eén van de nummers die hij mij liet horen was van de artiest Mercedes Sosa. Haar stem is zo prachtig."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Naast luisteren werd er thuis ook muziek gemaakt. Als autodidact leerde Rodriguez verschillende instrumenten bespelen. Later verhuist hij naar Nederland, hier leert hij componeren en dirigeren. Op het Conservatorium van Amsterdam werd hij geschoold in de klassieke muziek. "Ik ben op zoek gegaan naar de verloren link tussen de Europese muziek en mijn volksmuziek. De volksmuziek in Latijns-Amerika is ontstaan uit de interpretatie van Spaanse barokmuziek door Afrikanen en de inheemse bevolking, legt de componist uit. Met het muziekensemble Música Temprana geeft Rodriguez invulling aan de muziek uit de koloniale tijd. "Het is vrij uniek. Er zijn internationaal weinig muziekgroepen die melodieën uit die tijd spelen, de originele platen moet je namelijk opduiken uit het archief en zelf omzetten.", stelt de in Nederland bekende dirigent.
Vertrek
Eén van Rodriguez zijn lievelingsmuzikanten is de Argentijnse Atahualpa Yupanqui, een zanger met een rauwe stem. Zijn liederen zijn door alle musici gezongen, vertelt Rodriguez. "Hij is de essentie van de Argentijnse muziek van de 20ste eeuw, hij heeft zoveel gecomponeerd." Het lied Piedra y camino gaat over vertrekken zonder te begrijpen waarom en waarnaar toe. "Argentijnen zijn door de armoede in het land gewend om telkens te vertrekken in de zoektocht naar werk.", legt de Argentijns-Nederlandse componist uit. In de studio zingt hij het liedje op akoestische gitaar.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Verre Geluiden #8: Argentijnse volksmuziek als houvast in tijden van dictatuur
Bureau Buitenland: Verre Geluiden 2
Van Palestijnse feestmuziek en Joegoslavische folklore tot Marokkaanse hiphop en Italiaanse filmmuziek. Voor het tweede jaar op rij maakt Bureau Buitenland deze zomer een muzikale wereldreis.
Vanaf maandag 18 juli, elke werkdag, tussen 13.30 en 14.00 uur, VPRO, NPO Radio 1. Zie voor meer: vpro.nl/bureaubuitenland
En op de Verre Geluiden 2 afspeellijst op Spotify vind je alle muziek die deze zomer de revue passeert.