Buitenland
NOS

Olietanker die datakabels in Oostzee beschadigde vertoonde eerder al 'verdacht gedrag'

foto: Reutersfoto: Reuters
  1. Nieuwschevron right
  2. Olietanker die datakabels in Oostzee beschadigde vertoonde eerder al 'verdacht gedrag'

Een olietanker die recent datakabels in de Oostzee beschadigde, vertoonde eerder verdacht gedrag nabij de Nederlandse kust. De tanker, de Eagle S, zou vorig jaar langs een belangrijke dataverbinding tussen Europa en de Verenigde Staten zijn gevaren, vlakbij Terschelling. Een gesprek met politicoloog Friso Dubbelboer, gespecialiseerd in maritieme conflicten en verbonden aan het Leiden-Azië Centrum.

Video niet beschikbaar

"Het schip ligt inmiddels aan de ketting in Finland, waar het op heterdaad werd betrapt bij het doorsnijden van datakabels tussen Finland en Estland. Er wordt nu verder onderzoek gedaan", vertelt Dubbelboer. Hoewel dat onderzoek in volle gang is, is de link met Rusland volgens hem evident. "De Eagle S is geregistreerd in de Cookeilanden, wordt beheerd door een bedrijf in Dubai, en heeft een bemanning van Georgische en Indiase afkomst." Volgens Dubbelboer is deze diffuse structuur kenmerkend voor de Russische schaduwvloot, die door Rusland wordt ingezet om het olie-embargo te omzeilen.

Verdachte route

De route die de Eagle S in 2023 aflegde, versterkt de verdenkingen. Het schip voer eerst parallel aan de Nederlandse kust, om vervolgens een haakse bocht richting de datakabel te maken. Na het passeren van de kabel maakte het schip een 180-graden draai en voer terug. Dubbelboer benadrukt: "Het lijkt erop dat de datakabels specifiek het doel waren."

Geschiedenis Eagle S

Ook de geschiedenis van de Eagle S dragen bij aan de verdenkingen, legt Dubbelboer uit. "Het is bekend dat dit schip volgeladen met spionageapparatuur heeft rondgevaren over de Noorzee, en ook met sona-apparatuur door het Engelse kanaal heeft gevaren. Dus het nieuws past in een bekend patroon dat hoort bij dat schip."

Zeggenschap

De beschadigde datakabels liggen net buiten de territoriale wateren van Nederland, maar vallen wel binnen de economische zone van het land. "Waar we olie en gasplatforms mogen neerzetten en olie winnen. Maar omdat het formeel onder internationale wateren valt, heeft Nederland slechts heel beperkte zeggenschap."

Met de recente toename van infrastructuur in de Noordzee, zoals olie- en gasplatforms, windmolens en datakabels, is Nederland steeds afhankelijker geworden van deze verbindingen. Volgens Dubbelboer moeten we dan ook alert blijven. "We merken pas hoe belangrijk het is voor het functioneren van Nederland, als zo’n kabel een keer wordt doorgeknipt."

Maar wat kan Nederland doen om zich te beschermen? "Opletten. Maar het is natuurlijk een kat-en-muisspel, waarbij autoriteiten vaak achter de feiten aanlopen. Het is bijna niet te doen om al die schepen continu in de gaten te houden."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie