Voorkom dat je slachtoffer wordt van pakketfraude
- Nieuws
- Voorkom dat je slachtoffer wordt van pakketfraude
[AVROTROS] Wat moet je doen met pakketten die op jouw adres zijn bezorgd, maar niet voor jou zijn terwijl er verschillende namen op de pakketten staan? Een dag later komt een onbekende de pakketten ophalen. Je bent de dupe van pakketfraude.
Voorkom dat je slachtoffer wordt van pakketfraude
Het overkwam Steven van den Brink uit Utrecht die bij thuiskomst een briefje in de bus vond dat er vijf pakketten bij zijn buren waren afgeleverd. Op zondagochtend om 08.30 staat er een jongedame aan de deur die vijf pakketten van H&M komt ophalen die op Steven's adres zijn afgeleverd. "Verkeerd bezorgd". Steven stuurt de dame weg en haalt een dag later de pakketten op. Daarbij constateert hij dat er vijf verschillende namen op de pakketten staan. "Ik bestel zelf nooit iets bij H&M, dat was al raar. Ik ben meteen gaan mailen met H&M om het te melden. Vervolgens heb ik contact opgenomen met H&M om de pakketten bij hen terug te krijgen."
Terugsturen of deurwaarder
Van den Brink zegt tegen H&M dat de winkelketen de pakketten kan komen ophalen of dat hij ze bij een filiaal kan afleveren. Ze staan allemaal nog steeds bij Steven in de gang. H&M wilde geen gebruik maken van beide opties. "Ze zeiden dat ik ze op eigen kosten moest terugsturen en als ik dat niet zou doen zou er een deurwaarder komen." Er blijkt bij deze vorm van fraude namelijk nog niet betaald te zijn voor de bestelde spullen en aangezien de pakketten op Steven's adres zijn geleverd, kan hij daar dan ook de rekening voor krijgen.
Aangezien Van den Brink niet verantwoordelijk gehouden wil worden, gaat hij niet akkoord met het terugzenden van de pakketten, ook niet naar een antwoordnummer dat gratis is. "Er zit misschien wel voor 900 euro aan kleding in. Als de pakketten kwijtraken heb ik een groot probleem. Dat wil ik niet."
'Ze komen het maar thuis afhalen'
Zodra Radar contact opneemt met H&M blijkt dezelfde mevrouw van de winkelketen ineens volledig omgeslagen. Steven wordt namelijk gebeld en er wordt aangeboden dat hij de pakketten kan afleveren bij een winkel. Daar had Van den Brink inmiddels ook geen zin meer in en hij wil dat H&M zijn verantwoordelijkheid neemt en de pakketten komt afhalen.
H&M wil niet in de uitzending reageren, maar zegt schriftelijk het vervelend te vinden dat mensen pakketten ontvangen die niet voor hen bestemd zijn. "Ons dringende advies is uiteraard om nooit een pakket aan te nemen waarvan de naam van de geadresseerde niet klopt met het afleveradres." Voor Van den Brink was dit niet te vermijden, aangezien de pakketten bij zijn buren zijn afgegeven.
'H&M moet verantwoordelijkheid nemen'
Keurmerk Thuiswinkel Waarborg, waarbij H&M is aangesloten, zegt dat Van den Brink een verstandige beslissing heeft genomen. Jurist Ank van Heeringen: "Hij is ongevraagd ergens mee geconfronteerd en dan is het gek dat hij het dan moet oplossen. Het is hier aan H&M om met een oplossing te komen die voor hem bevredigend is. Ze moeten hun verantwoordelijkheid nemen." Thuiswinkel Waarborg gaat samen met Van den Brink kijken hoe dit probleem opgelost kan worden.
Wat is pakketfraude eigenlijk?
Bij pakketfraude wordt jouw adres gebruikt om pakketten te laten bezorgen die de fraudeurs nooit betaald hebben, zo legt Olav Wagenaar, woordvoerder van juridisch en financieel dienstverlener DAS, uit. "Het lijkt op identiteitsfraude. Soms komen ze aan de deur om het pakket af te halen, maar het gebeurt ook dat ze de postbode bij de deur opwachten." Volgens Wagenaar komen de klachten vooral per regio voor en daarna neemt het weer af. "Het is alsof fraudeurs op wijk bestellen en vervolgens gaan posten om de pakketjes op te vangen. Ze slaan vaak toe in de vakantieperiode." Juridisch gezien hoef je je niet te melden bij de afzender als er bij jou een ongewenst pakket is afgeleverd waar niet jouw naam op staat, maar het is volgens Wagenaar wel slim om dit probleem te melden. "Op die manier voorkom je gedoe in de toekomst."
Tips om te voorkomen dat je zelf slachtoffer wordt
- Neem nooit iets aan dat je niet besteld hebt.
- Herken je de naam op het pakket of de afzender niet? Neem het dan niet aan. Het pakket gaat dan retour afzender.
- Zorg ervoor dat je de brievenbus regelmatig leeft. Fraudeurs halen namelijk de briefjes van de pakketbezorger uit de brievenbus en gaan daarmee het pakket ophalen bij het postkantoor.
- Plak geen briefje op de deur dat het pakket bij je buren bezorgd kan worden.
- Staat je huis leeg of te koop? Haal dan het naamplaatje van de gevel.
- Meld de fraude bij de politie en neem contact op met de webwinkel.
Reageren? Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.
Video niet beschikbaar