Naar cookieinstellingen
chevron down

Sven op 1 met Jaap de Hoop Scheffer

WNL

11:30 - 12:00

Binnenland

Let op: Belcentrale doet zich voor als KPN

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Let op: Belcentrale doet zich voor als KPN

[AVROTROS] De vaste lijn van KPN verdwijnt binnenkort en daarom moet u overstappen. Met die boodschap worden mensen door heel Nederland gebeld door het bedrijf Belcentrale. In plaats van duizenden euro's uitgeven aan het ombouwen van hun telefoonaansluiting, kunnen zij goedkoop naar dit bedrijf overstappen. Klopt dat eigenlijk wel? Radar kreeg tientallen meldingen over dit bedrijf.

Zo werd de 91-jarige tante van Trijntje gebeld door een man, die zich voordeed als een medewerker van KPN. Hij wilde graag een afspraak maken om een modem te plaatsen, zodat Trijntje's tante haar vaste nummer kon behouden. Trijntje: "Dat vond ze natuurlijk prima. De monteur kwam, maar liet haar bij vertrek ook nog een ontvangstbevestiging tekenen. Toen ik enige tijd later dat las zag ik dat het een nieuw contract was waarmee ze een contract voor twee jaar had afgesloten bij Belcentrale. Ook had ze ineens internet en dat is raar, want ze heeft niet eens een computer."

Tientallen klachten over Belcentrale

Het verhaal van Trijntje en haar tante staan niet op zich. Radar ontving tientallen klachten van gedupeerden uit het hele land die zich misleid voelen. Steeds is de handelswijze van Belcentrale hetzelfde: eerst stellen ze zich voor als een onderdeel van KPN, vervolgens stellen ze dat vaste telefonie gaat verdwijnen en zodra een monteur langskomt blijken mensen ineens voor veel meer te tekenen dan ze vooraf hadden besproken.

'Ik werd geïntimideerd'

Opvallend is dat veel mensen niet met naam genoemd willen worden. "Het bedrijf is op mij gewetenloos overgekomen en heeft een agressieve verkooptechniek die ik nu pas doorzie," vertelt een gedupeerde. "Ik heb het contract gesloten in een tijd dat het psychisch niet goed met mij ging. Tijdens een gesprek met Belcentrale heb ik dat ook aangetoond met een brief van de huisarts, maar dat had geen effect. Ik kon mijn kant van het verhaal niet doen, werd geïntimideerd en ben uiteindelijk gaan huilen en weggelopen." Uiteindelijk heeft deze persoon zijn abonnement afgekocht voor bijna 2000 euro.

KPN: wij stoppen niet met vaste telefonie

Radar heeft KPN om opheldering gevraagd. Woordvoerder Ellen van Heerwaarden laat weten dat het bedrijf niet van plan is om te stoppen met vaste telefonie. "In algemene zin is ons standaardbeleid dat als wij erachter komen dat er misleiding plaatsvindt doordat onjuiste informatie door partijen over ons wordt gegeven, dat wij dit zullen onderzoeken en mogelijk juridische stappen ondernemen." Hoe vaak dit al gedaan is kan Van Heerwaarden niet zeggen, maar via de website van de rechtspraak in Nederland is te vinden dat er verschillende rechtszaken spelen tussen KPN en Belcentrale.

'Overeenkomst niet geldig'

Advocaat Caspar Janssens van Kneppelhout & Korthals Advocaten heeft gekeken naar de manier waarop Belcentrale werkt. "Als mensen een verkeerde voorstelling van zaken hadden bij het afsluiten van de overeenkomst dan is deze niet geldig." Dat veel mensen alleen anoniem hun verhaal wilden doen vindt hij opvallend. "Dat is niet iets waar je als bedrijf trots op moet zijn. Kennelijk zijn die mensen geïntimideerd door medewerkers van Belcentrale én ook dan is die overeenkomst niet geldig. Juridisch heet dat een agressieve handelspraktijk." Hij raadt gedupeerden aan hun contract op te zeggen.

Belcentrale: "alleen zakelijke markt"

In een reactie laat Belcentrale weten dat zij alleen werkt voor de zakelijke markt. Contracten zoals die met de tante van Trijntje zouden dan ook niet voor moeten kunnen komen. "Ik kan me dat niet voorstellen," zegt Directeur Telecom Karim Bourjila. Hij zegt geschrokken te zijn van de reacties en gaat medewerkers wijzen op de manier waarop zij met klanten om moeten gaan. Daarnaast stelt Bourjila dat het bedrijf alleen werkt voor de zakelijke markt en dat er daarom geen veertiendaagse opzegtermijn is. "Uit coulance hebben we wel een zevendaagse opzegtermijn, maar verder is het een zakelijk contract."

Kleine ondernemers: let op reflexwerking

Met het argument dat het om een zakelijk contract gaat is advocaat Janssens het overigens niet eens. "De telecommunicatiewet kent weliswaar een andere termijn voor de bedenktijd, maar ook die wet heeft een ruime consumentenbescherming. In steeds meer gevallen worden ook kleine bedrijven en zzp'ers beschermd door de consumentenwetgeving en die consumentenbescherming geldt wat mij betreft ook voor de contracten die ik heb gezien."

Janssens wijst hiermee naar de zogenaamde 'reflexwerking' in zakelijke contracten. Dit betekent dat kleine ondernemingen in sommige gevallen gebruik kunnen maken van dezelfde rechten als consumenten. Van belang is dat de afgesloten overeenkomst niet behoort tot de normale activiteiten van die ondernemer. Dat betekent bijvoorbeeld dat een callcenter zich bij de aanschaf van telefoons niet op de reflexwerking kan beroepen, maar een boer die zijn geld verdient met aardappelteelt wel, als hij een telefoon koopt.

Advocaat Caspar Janssens heeft een voorbeeldbrief opgesteld voor mensen die hun contract met Belcentrale willen laten vernietigen of ontbinden. Lees hier de brief voor zzp'ers en hier de brief voor consumenten.

Let op: Belcentrale doet zich voor als KPN

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO Radio 1

NPO Radio 1 gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.