Autoverhuurders zetten consumenten nog steeds onder druk
- Nieuws
- Autoverhuurders zetten consumenten nog steeds onder druk
[AVROTROS] Er gaat nog steeds veel mis bij het huren van een auto in het buitenland. Met name in Zuid-Europese landen worden consumenten aan de balie onder druk gezet om extra verzekeringen en onnodige extra producten af te sluiten, terwijl men in Nederland bij de boeking alles al goed geregeld heeft.
Video niet beschikbaar
Sarah Menig had via Rentalcars.com een auto gereserveerd op de luchthaven van het Siciliaanse Catania. Bij het boeken heeft ze alle benodigde verzekeringen afgesloten. Na anderhalf uur wachten aan de balie kreeg ze van de medewerker van Budget te horen dat ze niet verzekerd was. Hij zette haar onder druk om een verzekering van 22 euro per dag af te sluiten. Ook zou ze een bagageverzekering moeten afsluiten. "Uiteindelijk hebben we het niet gedaan. Ik begrijp nu waarom iedereen zo lang moest wachten, want dit gebeurt natuurlijk iedereen die z'n auto komt afhalen."
Reactie Rentalcars.com
Radar heeft Rentalcars.com om een reactie gevraagd. De tussenpersoon zegt niet te kunnen reageren op de gebeurtenissen aan de balie, omdat ze niet fysiek aanwezig zijn als een klant een auto komt ophalen. Bij problemen of klachten zal Rentalcars.com wel bemiddelen tussen de verhuurder en de klant.
"Extra dekkingen die direct door de verhuurder worden aangeboden bij het ophalen van de auto zijn duurder, maar kunnen wel betekenen dat je minder of geen borg betaalt. Verhuurders mogen de gemaakte afspraken tussen huurder en tussenpersoon niet negeren, aangezien daarin staat dat in het geval van schade de klant gecompenseerd wordt."
Pas op met autoverhuurder Interrent
Alexander Bult had een soortgelijke ervaring met Interrent in Faro. Hij betaalde vooraf 206 euro voor de auto en de verzekeringen aan tussenpersoon Vehicle Rent. Bij het inleveren zou hij nog 140 euro betalen voor de benzine en een toeslag, omdat hij de auto in Porto zou inleveren. Hij wachtte anderhalf uur en kreeg een oude kale Fiat Punto mee, terwijl hij een Renault Clio (of vergelijkbaar) had gereserveerd. Na het ophalen zag hij dat Interrent zonder toestemming 279 euro had afgeschreven. Bij het inleveren zou Bult zogenaamd te laat zijn en heeft hij ook moeten betalen voor het wassen van de auto en voor navigatie, die hij niet had. Uiteindelijk betaalde Bult 346 + 254 = 600 euro voor de auto waarvan 254 euro onterecht in rekening was gebracht.
Bult klaagt en krijgt uiteindelijk 94 euro retour. Zijn creditcardmaatschappij gaat proberen het restant terug te halen.
Reactie Vehicle Rent
VehicleRent zegt dat het verhuurders uit hun boekingssysteem zal verwijderen als blijkt dat deze bedrijven consumenten dwingen om onnodige verzekeringen en andere producten af te nemen. De tussenpersoon kan niet reageren op individuele zaken.
Radar besteedde vorig jaar al aandacht aan verhuurders die consumenten onder druk zetten om extra verzekeringen of producten te kopen. Uit onderzoek van het Radar Testpanel kwam naar voren dat bijna de helft van de ruim 9300 ondervraagden zich onder druk gezet voelde. Het volledige artikel met alle uitslagen uit dat onderzoek is hier te lezen. Lees hier elf tips waar je op moet letten als je een auto huurt in het buitenland.
Waarom zet men consumenten onder druk?
De mensen achter de balie van het plaatselijke verhuurkantoor krijgen naast salaris, ook commissie over verkochte producten, zoals extra verzekeringen. De klant is vaak moe van een lange vlucht. Hoe meer er verkocht wordt, des te meer commissie het baliepersoneel krijgt. Men is is er dus op gebrand om zoveel mogelijk geld uit de portemonnee van de argeloze toerist te halen, terwijl deze in de meeste gevallen al een boeking heeft waarin alle benodigde verzekeringen zijn geregeld.
Dergelijke verkooppraktijken zijn onrechtmatig
Advocaat Caspar Janssens van Kneppelhout & Korthals Advocaten noemt dit soort verkooptrucs onrechtmatig. "Je hebt al een verzekering afgesloten bij de huurovereenkomst. Dit is een agressieve handelspraktijk en verboden. Deze regels gelden in de hele Europese Unie."
Wat kan je doen om je geld terug te krijgen?
Dien een klacht in bij het bedrijf waar je de auto hebt geboekt. Heb je geboekt bij Rentalcars.com of Vehicle Rent? Dien dan daar je klacht in en niet bij de verhuurder. Achteraf kan je aldus Janssens ook een klacht indienen bij het Europees Consumenten Centrum.
Reisjournalist Hans Avontuur erkent dat er vooral in veel Zuid-Europese landen veel problemen zijn met autohuur. "Hele hoge eigen risico blokkeren op je credit card of kosten kinderstoeltjes zie ik vaak. Wat heel goed werkt is het lezen van reviews van verhuurders. Dan kom je vaak bij kleinere verhuurders die vaak heel betrouwbaar zijn.
Oplossing?
In Amerika zijn er steeds meer grote verhuurders die klanten de mogelijkheid bieden om direct naar de garage te lopen en een auto te kiezen uit een rij. Consumenten hoeven daardoor niet meer langs een balie en vermijden zo opdringerige vragen van baliepersoneel. Dit 'skip-the-counter' wordt momenteel vooral in Amerika steeds populairder, maar zou dit voor Europese luchthavens niet een goede oplossing kunnen zijn om een einde te maken aan deze verkooppraktijken bij de balie?
Autoverhuurders zetten consumenten nog steeds onder druk
Reageren?
Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.