Binnenland
AVROTROS

Grootste foodcoop van Nederland ziet ledenaantal én omzet stijgen

foto: Sven Hilkerfoto: Sven Hilker
  1. Nieuwschevron right
  2. Grootste foodcoop van Nederland ziet ledenaantal én omzet stijgen

Overzeese goederen en levensmiddelen die niet meer aankwamen, distributiecentra die niet direct konden anticiperen op het hamstergedrag van de consument en online supermarkten die wekenlang geen nieuwe bestelling opnamen. De coronacrisis heeft de kwetsbaarheid laten zien van de manier waarop onze boodschappen worden geproduceerd en gedistribueerd. Een groeiende groep consumenten is daarom lid geworden van een zogeheten 'foodcoop'.

Video niet beschikbaar

Odin is de grootste foodcoop van Nederland. Directeur Merle Koomans legt het principe uit: "Bij een foodcoop ligt de focus op duurzame productie én distributie. Het geheel aan leden en producenten vormen de cirkel. Geen gesleep over de wereld heen dus, maar lokaal gemaakt."

Lidmaatschap

In de huidige vorm bestaat Odin sinds 2012. De voorloper van Odin, opgericht in 1983, had al een netwerk van leveranciers zoals boeren, tuinders, bakkers, slagers. Inmiddels zijn er 23 eigen winkels, een groothandel, een bezorgdienst, ruim 250 afhaalpunten, en eigen imkerij en een boerderij.

De foodcoop werkt op basis van lidmaatschap. Als je lid wordt, koop je met kortingen bij één van de winkels. Koomans: "Door het lidmaatschap ligt de focus niet alleen op winstmaximalisatie ligt ten behoeve van een winstjagende directie met bonussen in het vooruitzicht. De bedrijfsvoering wordt bewaakt door de leden. We hebben gewoon een professionele leiding met een prima salaris en omzet is belangrijk, maar de kracht van de bedrijfsvoering wordt groter als er meer leden en meer hoogwaardige producenten zijn."

Uitbreiding ledenaantal

Men begon met 110 leden. "Deze eerste ledengroep bestond met name uit relaties en medewerkers. Met de opening van de eerste ledenvoordeelwinkel in Breda breidde het aantal flink uit. Inmiddels is het ledenaantal flink gegroeid."

"Na de afkondiging van de intelligente lockdown in maart hebben we gemerkt dat meer mensen dan normaal ons wisten te vinden en lid zijn geworden van onze coöperatie, waardoor het ledenaantal nog harder steeg. Begin mei mochten we ons tienduizendste lid verwelkomen."

BestemmingNL

Beperkte bewegingsruimte deze zomer, maar zeeën van tijd. Tijd om na te denken over welke kant we op willen. Hoe organiseer je sociaal contact binnen de beperkingen? Hoe zorg je voor ontspanning? Hoe wil je wonen? Waar wil je ècht je geld aan uitgeven? En hoe blijf je gezond? Stax&Toine is deze zomer op zoek naar: BestemmingNL.

Ster advertentie
Ster advertentie