Non-food retailers hard geraakt door lockdown
- Nieuws
- Non-food retailers hard geraakt door lockdown
Non-food retailers worden hard geraakt nu al sinds december de winkels gesloten zijn door de lockdown. Dat blijkt uit cijfers van GfK Retail Recap. Normaal gesproken zetten elektronica winkels, boekwinkels, bouwmarkten, kleding-en schoenenwinkels, warenhuizen, en grote online spelers jaarlijks zo'n 20 miljard euro om. Maar in de eerste weken van 2021 is dat met 12% gedaald.
Video niet beschikbaar
De ene sector wordt harder geraakt dan de andere. Dat vertelt Danny van den Burg, retail expert bij GfK. "We zien met name dat bouwmarkten, tuincentra, kledingzaken, kantoorvakhandels en warenhuizen hard geraakt zijn. Het ligt dus breed in de markt."
Bouwmarkten
Afgelopen maanden zagen we nog geregeld in de media voorbij komen dat er rijen stonden bij de bouwmarkten, maar die hype lijkt voorbij: "Vorig jaar was een topjaar voor bouwmarkten. Ze hebben het jaar afgesloten met een plus van 22%. Maar sinds de harde lockdown en het click & collect-systeem zien we dat de bouwmarkten nog maar de helft van de omzet doen van wat ze vorig jaar hebben gedaan. Men gaat dus niet opeens minder klussen, maar gaat liever naar een fysieke winkel dan dat ze online bestellen."
De stijging van de omzet betekent ook dat sommige winkels kampen met een geslonken voorraad, zegt Van den Burg: "In 2020 hebben veel ketens van bouwmarkten, tuincentra, elektronicawinkels en fietsenwinkels een gigantische stijging doorgemaakt, die ze niet hebben kunnen voorzien. Dat gecombineerd met de aanlever issues door corona heeft dat geleid tot voorraadproblemen."
Thuiswerken
Dat omzetdaling van 12% komt niet alleen door de sluiting van de winkels. "Kledingwinkels en opticiens bijvoorbeeld zien al sinds maart vorig jaar een omzetdaling. Dat heeft er alles mee te maken dat we veel thuis werken. We hebben minder feestjes en events, dus de verkoop van kleding en brillen is gedaald. Kledingwinkels hebben het echt heel erg zwaar en ook al langere termijn. Die zitten diep in het rad."
Online werd er flink wat geld uitgegeven. "Vorig jaar zijn we uiteindelijk geëindigd met een online aandeel van zo’n 40%. Dat is nu meer dan verdubbeld. Maar wat je wel ziet online en offline bij elkaar, verkopen de retailers wel echt minder dan vorig jaar, dus die harde lockdown gaat ze niet in de koude kleren zitten."
Thuiswerkspullen
Sinds vorige week kunnen klanten terecht bij winkels middels een click & collect systeem, maar dat zet nog niet echt zoden aan de dijk, zegt Van den Burg. "Ik heb de cijfers nog even bekeken vanmorgen en we zien eerder een negatieve trend dan een positieve trend. Je moet er wel rekening mee houden dat we vorige week een extreem koude week hadden, dus ik denk dat ze liever op het ijs stonden dat dat ze pakketjes ophaalden bij de winkels."
Een aantal producten deden het specifiek goed. "Alle producten die ervoor zorgen dat we thuis goed kunnen werken of waardoor we het thuis comfortabeler kunnen maken, die hebben het goed gedaan. Denk aan games, muziek, huishoudelijke apparaten en telecom om de verbinding te verbeteren."
Herstel
Van den Burg verwacht niet dat de non-food markt voorgoed veranderd zal zijn als de winkels weer open gaan: "Ik ga ervan uit dat het een tijdelijke beweging is. Tot week 51, voordat de lockdown echt gestalte kreeg, zagen we mooie groeipercentages, met uitzondering van fashion en optiek, maar ik ben ervan overtuigd dat als de winkels weer open gaan we er met z’n allen weer naar toe gaan."