'Nu meer geld voor lightrail, anders loopt het vast'
- Nieuws
- 'Nu meer geld voor lightrail, anders loopt het vast'
2018 wordt een beslissend jaar voor de aanleg van een lightrail-netwerk in de Randstad. Komt er niet meer geld, dan zal het vervoer in de Randstad binnen tien jaar vastlopen, waarschuwen wethouders van Randstad-gemeenten.
"Dit is absoluut een cruciaal jaar", zegt verkeerswethouder Marc Rosier van Zoetermeer in het NOS Radio 1 Journaal. "Als we nu geen duidelijkheid krijgen over de financiering, dat we verder kunnen met lightrail-projecten, dan staat een deel van de Randstad straks echt muur- en muurvast."
De NOS vroeg wethouders van Randstad-gemeenten hoe ze aankijken tegen de ontwikkeling van lightrail, een soort combinatie tussen trein, metro en tram.
'Nu meer geld voor lightrail'
Wethouder Tjeerd Herrema van Almere: "We hebben op dit moment 200.000 inwoners. Tot 2040 moeten we doorgroeien naar 350.000. De wegen naar Almere zijn de laatste jaren verbreed. Maar de trein moet nog steeds over een enkel lijntje de polder in."
IJmeerlijn
Herrema wil dan ook een plan voor de IJmeerlijn nieuw leven inblazen. Dat is een lightrail-lijn van Amsterdam IJburg door het IJmeer naar Almere. Dat plan is tijdens de crisis in de ijskast gezet. "Er is door het kabinet wel meer geld vrijgemaakt voor mobiliteit, maar het meeste is al belegd voor asfalt."
Van de 35 wethouders in de Randstad die reageerden op de vragen van de NOS, vindt slechts één dat het Rijk voldoende geld uittrekt voor lightrail. Ongeveer de helft zegt ronduit 'nee', de andere helft heeft er geen uitgesproken mening over.