Reis die niet zeker is tóch betalen, en voucher die niet zelfde reis garandeert? 'Pech'
- Nieuws
- Reis die niet zeker is tóch betalen, en voucher die niet zelfde reis garandeert? 'Pech'
Is je vakantie geannuleerd, heb je een voucher gekregen maar is diezelfde reis straks duurder dan toen je hem boekte? Dan heb je als consument pech, stelt Frank Oostdam van reisbranche-organisatie ANVR. "Dit is een noodsituatie, het is overmacht. In dat geval heb je als consument ook gewoon pech."
"Dat klinkt heel cru, het is geen fijn verhaal", beseft Oostdam. "Maar we zitten in een noodsituatie. Als sector hebben we al 3 maanden geen omzet meer. Maar we hebben wel veel kosten, 500 miljoen tot een miljard euro."
Reis die niet zeker is tóch betalen en voucher die zelfde reis niet garandeert? 'Pech'
De overheid heeft vooralsnog niet toegezegd de reisbranche te zullen compenseren, zegt Oostdam. "Nog niet."
Megaprobleem
Om als reisorganisaties deze moeilijke tijd door te komen, is de reisvoucher in het leven geroepen. Maar sommige mensen eisen hun geld terug - waar ze volgens de wet ook recht op hebben. Er staan zelfs rechtszaken op stapel.
"We doen dit niet uit luxe", zegt Oostdam. "En: het is en blijft consumentengeld. Maar als we iedereen die heeft geboekt nú moeten terugbetalen, bestaat over twee of drie weken de reisbranche niet meer. Ik hoop echt dat de rechter dat meeweegt. Zo niet, dan hebben we met elkaar een megaprobleem."
Wie vóór corona al een zomervakantie geboekt had, moet die reis nu 'gewoon' betalen, zegt de ANVR. Ook al is allerminst zeker of die vakantie door kan gaan, Ook in dit geval heb je als consument dus 'pech'. "Je hebt een reis geboekt, bent dus een contract aangegaan. We weten nu nog niet zeker dat de reis niét doorgaat, dus moet je betalen", zegt Oostdam.
Deurwaarder op de stoep
Volgens de Autoriteit Cosnument en Markt (ACM) zit dat anders. De consument mag de betaling wel degelijk opschorten, als 'er een heel grote kans bestaat dat de reis niet door kan gaan'.
Oostdam: "Ik ben het niet eens met de ACM dat je betaling van de restsom kunt opschorten. Het is een verschil in interpretatie van wat er op papier staat. Wij zeggen: als de reis niet is geannuleerd, moet je gewoon betalen." Volgens Oosdam maken reisorganisaties wel uitzonderingen voor schrijnende gevallen.
"We zitten er niet om consumenten te pesten", benadrukt Oostdam. "Er wordt ook wel coulance in acht genomen. In plaats van 6 weken van tevoren betalen, is dat nu bijvoorbeeld 2 of 3 weken." Toch staat overeind: de consument moet betalen. Desnoods gaat de deurwaarder erop af: "Maar dat is wel de allerlaatste stap."
Oostdam verwacht dat een deel van de vakanties door kan gaan. "Ik verwacht dat het mondjesmaat kan. Er zullen een aantal landen open gaan voor een beperkt aantal toeristen: Turkije, Griekenland, Portugal, en Kroatië. Maar het zal hoofdzakelijk in Nederland zijn en in ons omringende landen."
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.