Binnenland
NOSNTR

Brandbestrijding aan boord van een schip: 'Iedereen is erop getraind'

foto: AFP
  1. Nieuwschevron right
  2. Brandbestrijding aan boord van een schip: 'Iedereen is erop getraind'

In de marinehaven van Den Helder heeft een korte tijd brand gewoed op het fregat Zr. Ms. Evertsen. Het schip lag in de haven voor onderhoud. Er is niemand gewond geraakt, alle bemanningsleden waren op tijd van het schip af. Ben Bekkering, viceadmiraal buiten dienst bij de Koninklijke Marine, maakte zelf een brand mee op de Noordzee en vertelt hoe de bemanning leert handelen in zo'n situatie.

Hoe handelen bemanningsleden bij een brand op een schip?

Video niet beschikbaar

In november 2002 was Bekkering commandant op een schip dat op de Noordzee voer. Het was zijn eerste week als commandant op zee en in de tweede nacht brak er brand uit in de machinekamer: "Dat is iets wat je niet snel vergeet. Zulk soort dingen geburen altijd in de nacht en als je dan mensen in een T-shirt op dek in een sneeuwstorm ziet lopen met brandslangen... Tja, je zit op zee, het is je woon- werk- en leefomgeving en daar moet je het mee doen."

De brand was snel opgelost omdat iedereen wist wat ze moesten doen. Bekkering: "Dan ben je blij dat er een engeltje op je schouder zit."

Simulaties

Om je als bemanningslid voor te bereiden op het bestrijden van een brand, worden er veel simulaties en oefeningen aan boord gedaan. Deze simulaties gaan heel ver zegt Bekkering: "Er wordt niet daadwerkelijk een brand aangestoken aan boord, maar er zijn wel rookmakers en iedereen wordt getest op hun functie." Er worden dagelijks oefeningen op individuele schaal uitgevoerd op de schepen, bijvoorbeeld dat een bemanningslid de weg door het schip moet vinden of een brandslang moet koppelen. 1 tot 2 keer per week neemt het hele schip deel aan een brandoefening.

"Iedereen is erop getraind", vertelt Bekkering. "Op zee is de bemanning verantwoordelijk want je kunt toch nergens heen, je kan niet even de brandweer bellen." Ook is het schip op brand uitgerust en het is ontworpen om klappen op te vangen. Er zijn veel brandbestrijdingsmiddelen aan boord.

In de haven

Het fregat dat afgelopen middag in brand stond, ligt aan de werf voor onderhoud. In een onderhoudsperiode is er minder bemanning aan boord en zijn veiligheidssystemen losgekoppeld. "Het komt, gelukkig, heel weinig voor dat er brand ontstaat. Er worden veel maatregelen genomen, maar vanmiddag is het helaas fout gegaan" zegt Bekkering. Het was moeilijk om de brandhaard te vinden in het schip: "Het is een wirwar aan leidingen en kabels."

De brand bevond zich in de dieselgeneratorkamer, een ruimte waar energie wordt opgewekt voor het schip. Deze ruimte kan helemaal vergrendeld worden, en dat is stap 2 in het brandbestrijdingsproces volgens Bekkering. "Stap 1 is om de brand te bestrijden, maar als dat niet lukt, dan kan je de ruimte waar de brand woedt helemaal afschermen van de rest en vanuit daar de brand proberen te blussen."

Het marineschip Evertsen is 1 van de 6 fregatten van de Nederlandse marine. Er is veel vraag naar deze schepen vanuit de NAVO, bijvoorbeeld voor het beschermen van zeeroutes. "Als één van de zes dan uitvalt, dan heeft dat effect. Maar laten we niet vooruitlopen, we weten nog niet wat de schade is."

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie