Binnenland
NOS

Geef-gedrag Nederlanders blijft afnemen

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Geef-gedrag Nederlanders blijft afnemen

Nederland gaf in 2022 relatief minder geld aan goede doelen dan in het coronajaar 2020. Dat blijkt uit het tweejaarlijkse onderzoek Geven in Nederland van de VU. René Bekkers, hoogleraar filantropie en directeur van het Centrum voor Filantropische Studies (VU), licht dit toe in het NOS Radio 1 Journaal.

Daling in schenkingen aan goede doelen door ontkerkelijking en onzekerheid

Video niet beschikbaar

In het onderzoek is gekeken naar de totale omvang van de economie en het geef-gedrag daarin. Uit het tweejaarlijkse rapport is gebleken dat het geef-gedrag 0,6% is van de totale economie in 2022. Dit is een relatieve daling ten opzichte van het coronajaar 2020.

Oorzaak

Er is al een langere tijd een afname te zien in het geef-gedrag van Nederlanders. In 2003 gaf Nederland absoluut gezien evenveel aan goede doelen als in 2022, namelijk 5,3 miljard euro. Echter was de economie in 2003 veel kleiner en daardoor maakte het geef-gedrag toen een groter deel van de economie uit. De relatieve afname heeft als een van de hoofdoorzaken de ontkerkelijking van Nederland. René Bekkers vult aan: "Kerkelijke mensen geven meer aan goede doelen, omdat er minder mensen actief kerkelijk zijn, neemt het geef-gedrag af." Een andere reden voor de afname kan zijn dat mensen een standaard donatie-bedrag in hun hoofd hebben en dit ongeacht de omvang van de economie aan goede doelen geven. "Goede doelen proberen vaak mensen meer te laten geven aan het doel, sommige mensen doen dat, maar de meeste mensen verhogen hun giften niet mee met hun hogere inkomen."

Onzekere economie

In 2020 waren bedrijven de redders van de filantropie benoemt hoogleraar René Bekkers. Veel reguliere fondsenwervingsacties konden door de coronapandemie toentertijd geen doorgang vinden. Bedrijven sprongen toen in en gaven veel meer aan goede doelen dan de jaren ervoor. In 2022 is, net als onder de particulieren, een daling te zien in de giften van bedrijven aan goede doelen. "We denken dat 2022 voor bedrijven een wat moeilijker jaar is geweest door de financiële onzekerheid."

Vrijgevige generatie

Er is wel een toename te zien in filantropie door de opname van goede doelen in nalatenschappen. Goede doelen zetten hier met spotjes ook steeds vaker op in. "De meest vrijgevige generatie is de generatie van voor de Tweede Wereldoorlog. Hun levensverwachting is zo ongeveer bereikt nu. Die groep komt nu te overlijden en een deel van hen zal dan geld nalaten aan goede doelenorganisaties" aldus René Bekkers.

Daling in schenkingen aan goede doelen door ontkerkelijking en onzekerheid

NOS Radio 1 Journaal

Word iedere werkdag wakker met het vertrouwde NOS Radio 1 Journaal, gepresenteerd door Astrid Kersseboom. Met natuurlijk het laatste nieuws, achtergronden en de vooruitblik op de dag. Maandag t/m vrijdag van 06.00 tot 09.30 uur op NPO Radio 1.

In het weekend hoor je het NOS Radio 1 Journaal van 07.00 tot 08.30 uur, gepresenteerd door afwisselend Sander van Hoorn en Dieuwke Teertstra.

Ster advertentie
Ster advertentie