Binnenland
AVROTROS

Zowel gasten als horeca-ondernemers hebben moeite met handhaven regels op terras

foto: AVROTROSfoto: AVROTROS
  1. Nieuwschevron right
  2. Zowel gasten als horeca-ondernemers hebben moeite met handhaven regels op terras

Op het terras en in de restaurants lijken gasten het steeds moeilijker te vinden om zich aan de coronaregels te houden. Ook horecaondernemers zelf vinden het lastig. En hoewel zij hierdoor een boete riskeren, lijkt dat in de praktijk niet zo'n vaart te lopen. Volgens Robèr Willemsen, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, zijn de regels voor de horeca ook gewoon niet uit te leggen.

Video niet beschikbaar

"Het is allemaal niet meer uit te leggen. Dat we met z'n allen in een vliegtuig mogen, maar in de horeca moeten we ons aan deze regels blijven houden", zegt hij in Stax&Toine. Willemsen, eigenaar van vier horecazaken, heeft zelf ook een rondje gemaakt langs de terrassen. "Binnen wordt volop aan de regels gehouden, maar buiten zie je het afnemen. Maar het is allemaal nog heel acceptabel hoe het gaat."

'Moet soepeler buiten'

Willemsen hoort heel veel verhalen van horeca-ondernemers die echt keer op keer met gasten in discussie moeten gaan om geen boete te krijgen van 4000 euro. Gasten gaan niet meteen weg als het personeel dat vraagt omdat geen afstand wordt gehouden. "De regels moeten gewoon veel soepeler in de buitenlucht."

Het blijkt dat de boete niet heel vaak wordt uitgedeeld. "Maar de dreiging hangt wel als het zwaard van Damocles boven het hoofd van de ondernemer", zegt Willemsen.

Geen gezondheidscheck

Thomas Vles, oprichter van de online reserveringstool My Capacity, heeft onderzoek gedaan naar het naleven van de regels. "De grote meerderheid van Amsterdamse en Rotterdamse horeca houdt zich niet aan de verplichte reservering en voert geen gezondheidscheck uit. Terwijl het op andere plekken wel gebeurt."

Vles denkt dat het daarom goed is dat er een aantal regels zijn die duidelijk zijn en die dan ook nationaal gehandhaafd zullen worden. "Wij denken dat het check-gesprek belangrijk blijft, omdat dat ook iedereen scherp houdt. En de registratie is ook heel belangrijk. Dat we kunnen bijhouden wie er zijn geweest en dat je die achteraf kan waarschuwen als dat nodig zijn." Maar voor een deel is het ook de eigen verantwoordelijkheid van gasten. "En dat het personeel daar gasten wel op kunnen aanspreken."

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma.

Ster advertentie
Ster advertentie