Binnenland
BNNVARA

Onderzoek: Rotterdamse haven grootste vervuiler van Nederland

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Onderzoek: Rotterdamse haven grootste vervuiler van Nederland

Niet Schiphol, niet Tata Steel, maar de Rotterdamse haven is de grootste vervuiler van Nederland. Dat stelt de NGO Advocates for the Future op basis van een analyse van de klimaatplannen van de haven. Plannen die de haven tot nu toe heeft gemaakt om de uitstoot te verminderen zijn niet voldoende, zeggen ze. Onderzoeker Bettina Kampman van milieu-adviesbureau CE Delft vertelt in De Nieuws BV dat de Rotterdamse haven sneller moet verduurzamen.

Video niet beschikbaar

CE Delft deed onderzoek naar de Rotterdamse haven. Daaruit blijkt dat de haven de grootste vervuiler van Nederland is, met een uitstoot van 604 megaton CO₂. Onderzoeker Kampman vertelt dat de haven zowel direct als indirect 3,5 keer zoveel CO₂ uitstoot als het land Nederland per jaar doet. "Daar nemen wij alles in mee: van olie en gas en kolen die worden ingevoerd tot de uitstoot over de hele keten, van winning tot eindgebruik."

Voor het onderzoek is er gekeken naar directe (3%) en indirecte (96%) uitstoot van de Rotterdamse haven. Kampman vertelt dat de directe uitstoot de uitstoot in het havengebied is. Daar staan vier raffinaderijen die koolstofdioxide uitstoten en energie verbruiken. Die uitstoot wordt door de haven gerapporteerd. De indirecte uitstoot behelst alles wat zich buiten de haven afspeelt, zoals het in- en uitvoeren van olie en kolen en het eindgebruik daarvan.

Verantwoordelijk voor indirecte uitstoot?

Voor de directe uitstoot kan de haven verantwoordelijkheid gehouden worden, maar hoe zit dat met de indirecte uitstoot? Ook daar is de haven verantwoordelijk voor, stelt oud-advocaat Maikel van Wissen van Advocates for the Future. "Het gekke met klimaatverandering is dat er veel actoren betrokken zijn bij het verminderen van de uitstoot en het tegengaan van klimaatverandering. Het havenbedrijf heeft een zelfstandige verantwoordelijkheid, net zoals de overheid. Hier heb je te maken met een speler die midden in het systeem zit, daarin heeft zij een sturende functie. Daar kan ze meer doen, vinden wij, dan wat ze nu doet."

Grote uitstoters kunnen voor verandering zorgen

Klimaatactivist Hannah Prins van Advocates for the Future initieerde het onderzoek. "We keken naar de grote uitstoters die verandering in de keten kunnen brengen, zoals de haven van Rotterdam. Zij stoten veel uit en kunnen een grote verandering zijn in de toekomst. De haven als spilfunctie in de samenleving moet in actie gaan komen."

Nieuwe industrie

Om de uitstoot te verminderen, zou er minder olie en kool aangeleverd en uitgevoerd moeten worden. Maar onderzoeker Kampman ziet dat nog niet gebeuren bij de haven. "De uitstoot en de aanvoer van fossiele brandstoffen blijven constant. We hebben klimaatdoelen en willen klimaatneutraal zijn in 2050 (...) daar passen al die fossiele brandstoffen niet meer bij."

Volgens Kampman moet de Rotterdamse haven sneller verduurzamen om klimaatdoelen te halen, maar ook om de economie daar in stand te houden. "Het havenbedrijf moet zich bewust zijn dat de oude industrie zal gaan krimpen. Het mooie is natuurlijk dat er nieuwe industrie kan ontstaan." En Kampman ziet genoeg kansen voor een nieuwe industrie: "De logistiek en de positie van de haven zijn heel goed voor een duurzame economie, zoals de wind(energie) op zee die sterk wordt uitgebreid."

De complete reactie van Havenbedrijf Rotterdam op het onderzoek is hieronder te lezen.

Reactie Havenbedrijf Rotterdam

13% van alle energie die in Europa wordt verbruikt, gaat door het Rotterdamse havengebied. Bij de productie van die energie door bedrijven in Rotterdam en het gebruik van die energie door consumenten en bedrijven buiten Rotterdam komt veel CO2 vrij; de hiervoor gemaakte berekening door CE Delft is voor het Havenbedrijf in grote lijnen herkenbaar en niet nieuw.

Het beheersen van de effecten van klimaatverandering vraagt om een heel nieuw, wereldwijd systeem voor energie en grondstoffen. Bedrijven wereldwijd en dus ook in de haven moeten daarvoor grote investeringen doen in ombouw van fabrieken en in nieuwe productiefaciliteiten. Dat gebeurt ook al, o.a. voor de productie van nieuwe, koolstofarme brandstoffen. Hierdoor gaat de CO2-uitstoot in de haven en bij gebruikers wereldwijd op termijn omlaag en neemt de afhankelijkheid van fossiele energie- en grondstoffen af, belangrijk gezien de huidige snelheid van de klimaatverandering.

Als beheerder, exploitant en ontwikkelaar van het Rotterdamse haven- en industriegebied wil Havenbedrijf Rotterdam die investeringen van bedrijven stimuleren en mogelijk maken, met behoud van een aantrekkelijk investeringsklimaat in Rotterdam. Het Havenbedrijf bekijkt vanuit zijn rol steeds hoe het de transitie door bedrijven kan versnellen, onder andere door gezamenlijk te investeren in de aanleg van benodigde infrastructuur. Ook gebruiken we het zeehavengeld en huurcontracten om financiële prikkels toe te voegen en reductieafspraken te maken met onze klanten.

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, TikTok en Facebook.

Ster advertentie
Ster advertentie