Lelystad Airport gaat ook de stikstofmarkt op en zoekt boeren voor opkoop
- Nieuws
- Lelystad Airport gaat ook de stikstofmarkt op en zoekt boeren voor opkoop
Het was een forse tegenvaller voor Lelystad Airport toen minister Van der Wal afgelopen voorjaar de stikstofberekeningen afkeurde. Het vliegveld moet nu zelf een vergunning regelen en is daarvoor op zoek naar boerderijen. Dat bevestigt de Schiphol Group.
Video niet beschikbaar
Twee weken geleden meldde EenVandaag al dat Schiphol in Noord-Holland en Utrecht op zoek is naar stikstofruimte. De luchthaven heeft op dit moment geen vergunning voor stikstofuitstoot. Voor Lelystad Airport geldt hetzelfde: om als vakantievliegveld open te kunnen, moet er een vergunning komen. Daarvoor wordt nu actief stikstofruimte gezocht.
Zeer gevoelig
"Ze geloven er bij de SchipholGroup zeker nog in dat Lelystad Airport open gaat", vertelt researchredacteur Jan Salden. "Het is wel zo dat het kabinet kort voor de zomer heeft aangekondigd een besluit over de opening van Lelystad met 2 jaar uit te stellen. Die tijd is ook simpelweg nodig om de vergunning te gaan regelen."
"Pas als die er is dan kan Lelystad open voor handelsverkeer: vakantievluchten. Maar het is geen uitgemaakte zaak: het besluit om een vliegveld te openen midden in een stikstofcrisis ligt politiek nog steeds zeer gevoelig."
Illegaal
Lelystad Airport is 1 van de ongeveer 3000 zogeheten PAS-melders; dat zijn bedrijven - vooral boeren - die onder het oude stikstofbeleid geen vergunning nodig hadden om ze relatief weinig stikstof uitstootten. Die bedrijven zijn door dat oude beleid, dat door de rechter is afgekeurd, illegaal geworden.
Het Rijk is al 3,5 jaar bezig om ze te legaliseren. Maar moeten al die bedrijven hun stikstofberekening weer overleggen. En daar gaat het bij Lelystad mis.
Geen legalisering
"In de stikstofberekening van Lelystad bleken twee grote fouten te zitten", zegt Salden. "Er was gerekend met een veel te hoge warmte van de uitstoot van de vliegtuigen. Daardoor stijgen die uitlaatgassen op, verspreiden en verdunnen ze en slaan ze ook over een veel groter oppervlak neer. Je berekent dus veel minder stikstof in de natuur."
"En een aanzienlijk deel van het autoverkeer van en naar het vliegveld was buiten beschouwing gelaten. Alles bij elkaar zorgde dat voor een onderschatting met een factor 20 van de stikstofschade aan de natuur. Minister Van der Wal keurde de berekening af, en besloot dat het vliegveld niet kon worden gelegaliseerd."
EenVandaag
Dit artikel is een bijdrage van EenVandaag, elke werkdag tussen 16.00 en 17.00 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.