Nederland heeft heel hard een nieuwe onderzeeër nodig: 'Huidige boten zijn gedateerd'
- Nieuws
- Nederland heeft heel hard een nieuwe onderzeeër nodig: 'Huidige boten zijn gedateerd'
Het kabinet beslist volgende week waar vier nieuwe onderzeeboten besteld worden. Tot frustratie van de Nederlandse maakindustrie lijkt niet het Nederlandse Damen, maar de Franse Naval Group de grootste kanshebber om de klus met een prijskaartje van 4 tot 6 miljard te bemachtigen. De lobby draait dan ook op volle toeren. Deskundigen stellen in het WNL-radioprogramma Haagse Lobby dat haast geboden is. ''We hebben heel hard een nieuwe onderzeeër nodig''.
Video niet beschikbaar
''De Nederlandse marine heeft nu al moeite met het leveren van een actieve onderzeeboot en zal in de toekomst helemaal in de problemen komen'', zegt Frederik Mertens, strategisch analist bij het Haags Centrum voor Strategische Studies. Mertens stelt dat er momenteel drie onderzeeërs in gebruik zijn. Een daarvan is de Walrus. ''Een hele mooie boot, maar hij is ontworpen in 1975 en begin jaren 90 gebouwd. Hij had een levensduur van 25 jaar en dat is al opgerekt naar 35 jaar. Dat moeten we nu verder oprekken.''
Jos Verstappen
De bemanning van Nederlandse onderzeeboten is van topniveau, maar het is de vraag of dit zo blijft als ze moeten werken met materieel dat niet meer voldoet. ''Jos Verstappen zou niet op zo'n boot willen varen'', aldus Mertens.
Naar verwachting komt Nederland pas in 2034 in bezit van een eerste nieuwe onderzeeër. De andere drie moeten daarna nog geproduceerd worden. Het baart ook oud-diplomaat Ed Kronenburg, die tevens heeft bijgedragen aan de samenwerking tussen de Naval Groep en de Nederlandse scheepswerf IHC, zorgen. ''De huidige boten zijn bijna veertig jaar in de vaart. Alles is gedateerd. Ook de technologie. Als er één ding bij een onderzeeër niet gedateerd mag zijn, is het wel de technologie.''
Jaren verzekerd van werk
SGP-fractievoorzitter Chris Stoffer hoopt in ieder geval dat het kabinet voor een combinatie met het Nederlandse Damen kiest, zodat de maakindustrie voor jaren is verzekerd van werk.
Kronenburg merkt op dat de boten in ieder geval niet in Nederland gebouwd zullen worden, simpelweg omdat de benodigde lastige techniek hier niet aanwezig is. ''Het wordt Duitsland, Zweden of Frankrijk. Helaas, zeg ik daarbij.''
Mertens stelt dat alle tenders die in aanmerking komen combinaties hebben met Nederlandse bedrijven. ''Wat is het interessantst? Waar houd je je intellectual property? Dat is ook van praktisch belang. De Australiërs hebben een probleem gehad toen de schroef van een onderzeeboot onderhouden moest worden. Saab (Een Zweeds bedrijf, red.) vond het niet goed dat de schroef een onderhoudsbeurt in Amerika zou krijgen. Dat heeft voor veel gesteggel gezorgd.''
Staat de toekomst van de Nederlandse maakindustrie op het spel? - WNL Haagse Lobby
Luister WNL Haagse Lobby in je favoriete podcast-app
Wil je WNL Haagse Lobby in je favoriete podcast-app luisteren?
Abonneer je dan hier op de podcast.