NS schrapt weer treinen: hoe kan het bedrijf het tij keren?
- Nieuws
- NS schrapt weer treinen: hoe kan het bedrijf het tij keren?
De NS snijdt opnieuw fors in de dienstregeling in verband met de aanhoudende personeelstekorten. Vanaf 7 november rijden er op een aantal trajecten minder treinen. Het bedrijf adviseert reizigers om kort voor vertrek de reis te plannen. Wijnand Veeneman, onderzoeker Openbaar Vervoer aan de TU Delft vertelt in Nieuws en Co hoe het bedrijf is deze situatie is beland en hoe het tij te keren is.
Video niet beschikbaar
Coronacrisis
Hoe is het bedrijf in deze situatie terecht gekomen? Volgens Veenema speelt dit probleem sinds de coronacrisis. "Pre corona was eigenlijk iedereen heel enthousiast over wat de NS aan het doen was. Reizigers gaven het bedrijf hoge cijfers, het was echt een bedrijf dat alles goed op orde had. Maar toen kwam corona, en dat heeft stevige consequenties gehad voor de NS."
Veenema ziet niet één oplossing voor het personeelsprobleem op dit moment. "Dan onderschat je hoe ingewikkeld het is. Er is niet een blik machinisten en conducteurs open te trekken op dit moment. Een goed gesprek met het management van NS over hoe zij tijdelijk de regels anders kunnen invullen lijkt me verstandig. Tegelijkertijd is de veiligheid erg belangrijk. Er zijn treinen waarvan we weten dat conducteurs grote risico's lopen. Dan kun je niet tegen een conducteur zeggen dat hij of zij bijvoorbeeld in z'n eentje op zo'n trein moet."
'Bijzonder mooie baan'
Dat gesprek met het management gaat er waarschijnlijk komen. Verantwoordelijk staatssecretaris Heijnen noemt het "ontzettend vervelend, in de eerste plaats voor de reizigers" dat NS minder treinen laat rijden. "We willen juist meer mensen in het openbaar vervoer en dan baal ik natuurlijk enorm als er afgeschaald wordt." Ze roept NS en de nieuwe topman Wouter Koolmees, die morgen begint, op om met "creatieve oplossingen" te komen. Waar ze dan aan denkt, licht ze niet toe: "Ik ga niet over de bedrijfsvoering van NS."
Volgens Veenema is het vooral belangrijk om nieuw personeel aan te trekken. "Het bedrijf heeft het niet nodig dat we met z'n allen roepen hoe verschrikkelijk het is. De situatie is natuurlijk niet fijn voor de reiziger, dat moet beter. Maar hoe harder we roepen dat het niet goed gaat, hoe minder aantrekkelijk die banen worden."
Het werk van machinisten en conducteurs aantrekkelijker maken kan ook zonder geld, denkt Veenema. "Er moeten nieuwe mensen instappen weer lol in hebben om conducteur of machinist te zijn. Het is een bijzonder mooie baan, met een zekere vrijheid. Elke euro maakt het natuurlijk net aantrekkelijker, maar ik weet niet of het 'm zit in salaris.
NS snijdt vanwege personeelstekort weer fors in dienstregeling
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.