Binnenland
AVROTROS

Helpdeskfraude: met deze tips word jij geen slachtoffer

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Helpdeskfraude: met deze tips word jij geen slachtoffer

Afgelopen twee jaar zijn slachtoffers van helpdeskfraude voor ruim vijf miljoen euro opgelicht. Dat blijkt uit cijfers van het Openbaar Ministerie (OM). Sanne Maasakkers, security specialist bij FOX-IT in Stax&Toine: "Ga er vanuit dat een helpdesk jou nooit belt."

Het installeren van een programma of software, het maken van een betaling via internetbankieren of het vragen naar creditcardgegevens. Dit zijn verschillende manieren die worden gebruikt bij helpdeskfraude om geld buit te maken.

In 2018 werden volgens de banken ABN AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank zeker 1.732 mensen de dupe van helpdeskfraude. Het schadebedrag kwam uit op bijna 2,4 miljoen euro. In 2019 nam het aantal slachtoffers zelfs toe tot 3.099 met een schadebedrag van bijna drie miljoen euro.

Angst en goed vertrouwen maakt slachtoffers

Sanne Maasakkers, security specialist van FOX-IT: "De aanvallers maken gebruik van autoriteit en angstzaaien. Ze zetten er druk achter en misbruiken de naam van een bekend bedrijf om op de emotie van mensen in te spelen."

Naast in te spelen op de angst van mensen, maken de aanvallers volgens Maasakkers ook gebruik van 'social engineering'. Hierbij wordt misbruik gemaakt van de goede eigenschappen van mensen, zoals nieuwsgierigheid en vertrouwen om informatie te verkrijgen.

Er hoeven maar twee mensen in te trappen, maar dan kan de schade alsnog enorm zijn wanneer een groot geldbedrag wordt buitgemaakt. "De aanvallers proberen het gewoon en hopen dat er iemand intrapt. Al trappen er twee van de honderd mensen in, is het al genoeg", aldus Maasakkers.

Hier herken je een nephelpdesk aan

Het opvallende is vaak dat het een helpdesk is vanuit het buitenland, waardoor ze Engels praten. Meestal doen ze zich voor als een medewerker van Apple of Microsoft. Maasakkers: "Wanneer een bedrijf van een bepaald product belt, terwijl je dat product helemaal niet in je bezit hebt, is dat een goede waarschuwing."

Als een bedrijf zomaar zonder aanleiding belt en wilt dat je iets voor ze doet, zoals gegevens doorgeven of iets installeren, moet er een belletje gaan rinkelen. Maasakkers: "Geen enkele helpdeskmedewerker belt zomaar met de vraag om bepaalde handelingen uit te voeren."

Een voorbeeld van een handeling is de vraag om een programma te installeren waarmee je een virus van je computer kunt halen. In werkelijkheid installeer je dan een kwaadaardig programmaatje waardoor de helpdeskmedewerker met je mee kan kijken en bij je persoonlijke gegevens kan.

Zo ben je helpdeskfraude de baas

Maasakkers geeft als belangrijke tip om zo min mogelijk informatie over jezelf op internet te hebben. Met behulp van jouw persoonlijke gegevens, zoals je telefoonnummer, woonplaats of verhuizing, kunnen de aanvallers realistisch en betrouwbaar overkomen.

"Wees wantrouwend naar iemand die je belt en vraagt om bepaalde handelingen uit te voeren. Hang de hoorn erop, ga er niet in mee en bel bij twijfel eventueel zelf de helpdesk", aldus Maasakkers. Waarschuw ook de mensen om je heen voor deze vorm van oplichting.

Verdere tips:

  • Helpdesks bellen jou nooit uit zichzelf
  • Twijfel je over de persoon die je belt? Hang direct op en ga de contactgegevens na
  • Geef geen privacygevoelige gegevens, zoals je pincode of wachtwoord door via de telefoon
  • Installeer nooit zomaar een programma of software
  • Laat je niet overhalen tot betaling via internetbankieren
  • Is het de aanvaller toch gelukt om bij je gegevens te komen? Schakel direct de politie in via 0900-8844

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma.

Ster advertentie
Ster advertentie