Als vrouw op de vrachtwagen? 'Het mooiste dat er is!'
- Nieuws
- Als vrouw op de vrachtwagen? 'Het mooiste dat er is!'
In Utrecht wordt een speciale ladies night georganiseerd om vrouwen enthousiast te maken voor het beroep van vrachtwagenchauffeur. Want bedrijven staan te springen om nieuw personeel en het beroep is tegenwoordig goed te doen voor vrouwen, zegt Gabby Delhaas van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) in Villa VdB. En daar is chauffeur Samantha Gagel het mee eens: "Vroeger zeiden ze op school dat ik niet zo dromerig uit het raam moest kijken, omdat ik daar geen geld mee kon verdienen. Nu doe ik niet anders, haha!"
Vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs gezocht
Video niet beschikbaar
Ja, het gros van de vrachtwagenchauffeurs is man op dit moment. Maar daar komt een verandering in, ziet Gabby Delhaas: "Nu zijn er vijfduizend vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs, vijf procent van het totaal. Tot voor kort namen vrouwen het beroep niet eens in overweging. Maar door tv-programma's als Meiden die rijden komen er nieuwe aanmeldingen." Het beroep is ook aantrekkelijker geworden door bijvoorbeeld stuurbekrachtiging en elektrische hulpmiddelen, waardoor het werk fysiek niet meer zwaar is, stelt ze.
Werk is fysiek goed te doen
En dat ziet ook chauffeur Samantha Gagel. Zij rijdt voor een groot transportbedrijf in Tilburg door de hele Benelux. Tijdens het laden en lossen gebruikt ze een elektronische handpompwagen van de klant en daarmee is het werk goed te doen. "Je voelt het gewicht van de pallet en alles wat erop staat eigenlijk niet meer." Gagel begon haar werk als chauffeur nadat ze werkloos was geraakt en zich in de ww kon laten omscholen: "Ik wilde eigenlijk mijn hele leven al vrachtwagenchauffeur worden en dit was mijn kans. Normaal is zo'n rijbewijs halen heel duur, maar nu werd het vanuit het omscholingspotje betaald."
Vooroordelen terzijde
Ook andere vooroordelen over de baan kunnen Delhaas en Gagel snel terzijde leggen. Ver van huis en nachten achter elkaar niet thuis? Nee hoor, de meeste chauffeurs werken in een straal van 250 kilometer rond hun huis, stelt Delhaas. Chauffeur Samantha Gagel is blij dat ze elke avond gewoon thuis naast haar vriend slaapt (die overigens ook op de vrachtwagen zit). 80 uur per week werken? Verleden tijd, bij veel werkgevers behoort deeltijd werken tot de mogelijkheden, omdat er zoveel mensen gezocht worden.
foto: Omroep Max
Opmerkingen
Als chauffeur Gagel gevraagd wordt of vrouwen zich zouden moeten melden in het vakgebied is het antwoord meteen: "Doen! Ja, echt. Het is het mooiste dat er is." Toch moet je als vrouw wel kunnen omgaan met opmerkingen van mannelijke collega's. En je moet 'gewoon je werk doen, zoals de mannen', vindt Gagel. Zelf merkt ze dat klanten soms ook nog verbaasd staat te kijken naar vrouwelijke chauffeurs. "Als ik samen met een mannelijke bijrijder bij een nieuwe klant komt die mij niet kent, wordt altijd de man aangesproken. Dan moet ik wel grinniken. Als ik zeg dat ik de chauffeur ben beginnen ze zich altijd te verontschuldigen", lacht ze.
Ladies Night
De werving van nieuwe vrouwen gaat voorspoedig, merkt Gabby Delhaas van het Sectorinstituut. Al meer dan 200 vrouwen hebben zich aangemeld voor de ladies night in Utrecht. Daar krijgen ze voorlichting, kunnen ze met werkgevers in gesprek en zelf ook in een vrachtwagen een stukje proefrijden. Delhaas: "Door zelf achter het stuur te kruipen kan je het echt ervaren hoe het is. En de vrouwen kunnen als ze dat willen met een baangarantie de deur uitlopen."
Villa VdB
Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.