Dichte winkels op Black Friday: greenwashing of een eerlijke actie?
- Nieuws
- Dichte winkels op Black Friday: greenwashing of een eerlijke actie?
Black Friday is het walhalla voor de consument die koopjes najaagt, of voor iemand met een kleine portemonnee. Maar er zitten ook haken en ogen aan dit fenomeen. Het werkt het consumeren in de hand in een tijd waarin we misschien beter de focus kunnen leggen op consuminderen. Sommige winkels sluiten daarom de deuren aankomende vrijdag. Is het een slimme marketingstunt of een integere actie? "Het is pas greenwashing als je het niet uit jouw DNA doet", zegt commercieel directeur van Dille & Kamille, Jan Sander de Bie in De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
Aanstaande vrijdag 25 november is het Black Friday. Een dag waarop winkels en webwinkels enorme kortingen bieden aan klanten. Een uit Amerika overgewaaid fenomeen wat bijna niet te missen is. Bijna niet te missen, want sommige winkels doen er niet aan mee en bieden geen aanbiedingen aan of sluiten zelfs met Black Friday de deuren.
Van origine is Black Friday een elektronica evenement. "Eigenlijk zie je ook wel dat de meeste interesse van onze bezoekers naar elektronica uitgaat", aldus Pablo Druijts van de website Black Friday Nederland. "Maar het is heel breed: het aanbod gaat van fashion tot huishoudartikelen, tot elektronica."
Minder consumeren
De omzet van Dille en Kamille is vrijdag nul, want zij gaan met Black Friday dicht. Zowel de fysieke winkels als de webshop zijn die dag gesloten. "Black Friday is de dag die staat voor meer consumeren. Wij denken dat we een statement moeten maken om mensen te laten inspireren om minder te consumeren", zegt de commercieel directeur van Dille & Kamille, Jan Sander de Bie. In plaats van werken voor de winkel, gaan de medewerkers die dag met zijn allen de natuur in.
"Retail is per definitie niet een duurzame operatie", zegt De Bie. "Aan de andere kant proberen wij al bijna 50 jaar het geluid te maken dat we bewuster moeten consumeren of misschien wel consuminderen op dit moment."
Geen greenwashing
Bij de keuze van de winkelketen heeft Druijts dubbele gevoelens: "Ik vind het een sterk statement, omdat ze ook echt dichtgaan. Maar zit er ook een dubbele moraal aan? Want is dit niet een voorbeeld van greenwashing? "Nee", reageert De Bie. "Het is pas greenwashing als je het niet uit jouw DNA doet."
Druijts is wel benieuwd wat de winkelketen zaterdag te wachten staat: "Vermoed dat er rijen gaan staan. Dit is goed in het nieuws gekomen en in die zin is het goede marketing."
De site van Druijts daarentegen faciliteert het koopjesspektakel. "Als je je verplaatst in consumenten, is het juist een hele mooie periode dat je een breed aanbod hebt. Ik ben het ermee eens dat je niet moet kopen om het kopen. Dus als je geen wensen hebt, dan kun je Black Friday beter overslaan." Bijvoorbeeld voor mensen met een kleine portemonnee is Black Friday een welkom moment om de anders misschien te dure aankoop aan te schaffen.