Boost boerderijwinkels door coronacrisis
- Nieuws
- Boost boerderijwinkels door coronacrisis
Boerderijwinkels staan dankzij de coronacrisis enorm in de belangstelling. Steeds meer mensen verruilen de drukte van de supermarkt voor de winkel bij de boerderij. "Ik geloof echt dat producten direct van de boer lekkerder en ook gezonder zijn", zegt een klant van zorgboerderij 'Ons Verlangen' in Vroege Vogels.
Boost voor de boerderijwinkel
Naast dat de drukte van de supermarkt wordt vermeden, wil het boodschappend publiek zo ook de lokale ondernemers steunen. Zorgboerderij 'Ons Verlangen' merkt het goed. Bij de zuivelautomaat van de zorgboerderij net buiten Amsterdam, zijn boter, kaas en eieren, en ook hangop niet aan te slepen.
Een klant die met een volle doos eieren en een pot huisgemaakte jam uit de winkel komt bekent dat ze de winkel nu vanwege de crisis heeft opgezocht. "Ik mijd de drukke supermarkten nu liever. Maar ik blijf hier voortaan wel komen. Ik geloof echt dat producten direct van de boer lekkerder en ook gezonder zijn."
Extra klandizie meer dan welkom
Op één van de twee locaties van de boerderij graast namelijk een nieuwe groep melkkoeien die nog in het proces zitten van certificering naar biologische melk. In die periode maakt het bedrijf dus wel de extra kosten, maar betaalt de zuivelfabriek nog niet de extra prijs voor biologische melk.
"Dan is het dus wel een voordeel dat we dankzij de coronacrisis extra klandizie hebben", zegt Bea Smit van de zorgboerderij. "Maar verder hoop ik toch echt dat dit zo snel mogelijk voorbij is!"
Zorgboerderij 'Ons Verlangen'
Behalve op de boerderijwinkel, draait 'Ons Verlangen' ook op de gasten van de zorgboerderij. Smit: "Onze vaste bewoners mogen vanwege de crisis niet het erf af. De mensen die hier normaal voor de dagbesteding komen, die mogen juist het erf niet op. Die zitten zich nu noodgedwongen thuis te vervelen. Dat is heel vervelend allemaal."
Lokale ondernemers
Net als 'Ons Verlangen', onder de rook van de hoofdstad, zijn er door het hele land lokale producenten die zich in toegenomen belangstelling van consumenten mogen verheugen. Op bijvoorbeeld Facebook zijn er verschillende initiatieven opgekomen onder namen als 'Wees Loyaal, Koop Lokaal', of 'Ik koop lokaal bij een winkelier van hier'.
Vroege Vogels: iedere zondagochtend van 07.00 tot 10.00 uur.
Vroege Vogels is hét programma over natuur en milieu. Op zondagochtend te beluisteren op NPO Radio 1 en vrijdagavond te zien op NPO 2. Like Vroege Vogels op Facebook of volg het programma op Twitter of Instagram.