Binnenland
KRO-NCRV

Meer concurrentie op het spoor? 'Je krijgt een wirwar van treinen'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Meer concurrentie op het spoor? 'Je krijgt een wirwar van treinen'

Het Nederlandse spoorlandschap wordt gedomineerd door de gele treinen van NS. Maar moeten kleinere spoorwegmaatschappijen niet meer kansen krijgen? Meer concurrentie op het spoor dus. In Engeland gebeurt dit al veel. Volgens Spraakmakers-luisteraar Anthonie Fountain, die daar vaak in de trein zit, werkt dit voor geen meter: "Het is een chaos."

Stand.nl: 'Meer concurrentie op het spoor zorgt voor beter treinverkeer'

Volgens Fountain sluiten veel treinen in het Verenigd Koninkrijk niet op elkaar aan en wordt er niet op tijd gereden. Is dat de toekomst van het Nederlandse OV als we ook hier meer marktwerking gaan invoeren?

Regio vs. Randstad

Volgens OV-onderzoeker aan de TU Delft, Wijnand Veeneman, ligt het aan waar je die concurrentie toepast. "We zien dat treindiensten in de regio hele slimme dingen doen, daar werken die aanbestedingen heel erg goed", aldus Veeneman. Hij noemt hierbij het voorbeeld van de Arriva-treinen in de noordelijke provincies. "Maar dat is in de Randstad wel een ander verhaal. Daar rijden meer treinen en er ligt veel meer spoor. Als je daar verschillende maatschappijen laat rijden, krijg je een wirwar van treinen."

Lokkertjes in Italië

Toch zou het volgens sommigen juist in het voordeel van de reiziger zijn als OV-bedrijven de concurrentie-strijd met elkaar aangaan. Volgens luisteraar Raphael Hunsucker werkt dit in Italië prima: "Juist door die concurrentie rijden de treinen op tijd, ze houden elkaar scherp", vertelt Hunsucker. "Ook proberen de bedrijven je te lokken om juist in hun trein te komen zitten. Bijvoorbeeld met speciale plaatsen voor honden."

Quote

De reiziger is er echt niet bij gebaad als we het spoornet gaan losknippen, dan lopen we vast.

CDA-kamerlid Harmen Krul

Hardere afspraken

Of meer marktwerking nu wel of niet gaat werken, zal nog lang een punt van discussie blijven. Volgens CDA-Kamerlid Harmen Krul leggen we momenteel vooral de focus verkeerd. Het Rijk en de OV-bedrijven zouden minder naar kosten en meer naar betrouwbaarheid moeten kijken. "De reiziger is er echt niet bij gebaad als we het spoornet gaan losknippen. Dan lopen we vast", stelt Krul.

Het Kamerlid ziet ook dat er nog veel moet gebeuren om het de reiziger gemakkelijker te maken. Uitval, vertragingen en te volle treinen zijn namelijk nog steeds aan de orde van de dag. "Daarom moeten we hardere afspraken maken met de NS. Niet alleen over kosten, maar ook over punctualiteit en voldoende zitplaatsen."

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie