Binnenland
BNNVARA

Consumentenbond: 'Krimpflatie is oneerlijke handelspraktijk'

foto: Unsplashfoto: Unsplash
  1. Nieuwschevron right
  2. Consumentenbond: 'Krimpflatie is oneerlijke handelspraktijk'

Nog maar 600 ml in plaats van 750 ml siroop, geen twaalf maar negen koekjes in een pak en van 225 gram naar 200 gram chips. Dat is krimpflatie: minder product, voor dezelfde of een hogere prijs. Zijn dit oneerlijke handelspraktijken? Ja, zegt Gerard Spierenburg van de Consumentenbond in De Nieuws BV. "Dit valt onder misleiding."

Video niet beschikbaar

Minder product voor je geld in combinatie met stijgende prijzen is de consument een doorn in het oog. De Consumentenbond opende er het meldpunt 'Eerlijk' voor en de klachten stroomden binnen, vertelt Spierenburg. "We hebben tot nu toe 1500 meldingen binnen gekregen, waarvan er 900 specifiek over krimpflatie gaan." Volgens Spierenburg gingen van de 900 klachten er 400 over de siroop van Karvan Cévitam, die de verpakking verkleinde van 750 ml naar 600 ml.

Stiekem

Er zijn meerdere fabrikanten die minder inhoud in bestaande verpakkingen stoppen en de prijs niet verlagen. Spierenburg vindt dat stiekem gedrag. "Als ze meer in een verpakking stoppen, dan staat het er met koeienletters op. Maar bij minder zeggen ze er het liefst niks over." Hierdoor moet de consument goed opletten en de inhoud van producten kennen om deze prijsverschillen op te merken.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Misleiding

De belangenbehartiger van supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), zegt dat ze niets fout doen. De prijs staat vermeld op het schap en er is geen verplichting om aan te geven dat de prijs is veranderd. Maar Spierenburg vindt dat er niet netjes met consumenten wordt omgegaan door ze deze aanpassing in prijs en inhoud te onthouden. En niet alleen is het niet netjes, maar het beïnvloedt ook de aankoopbeslissing van consumenten. "En dat is misleiding", aldus Spierenburg. "Als je als consument deze informatie op voorhand had gekregen, dan had je misschien een ander product gekocht."

Dat is ook de reden dat de Consumentenbond de toezichthouder, Autoriteit Consument & Markt, gevraagd heeft naar deze praktijken te kijken.

Radar (AvroTros) zette op een rijtje welke producten slachtoffer zijn geworden van krimpflatie.

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, TikTok en Facebook.

Ster advertentie
Ster advertentie