Achtergrond
KRO-NCRV

Kinderen met een beperking meer mee laten doen: 'Uitzondering hoeft niet te leiden tot afzondering'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Kinderen met een beperking meer mee laten doen: 'Uitzondering hoeft niet te leiden tot afzondering'

Voor kinderen met een beperking kan het lastig zijn om mee te komen in de maatschappij en op school. "Dat is het gevaar, dat een fysieke beperking leidt tot een sociale beperking", aldus ontwikkelingspsycholoog Steven Pont bij Spraakmakers. Maar hoe kan dat worden opgelost?

Inclusiviteit

"We zijn sociale wezens, onze identiteit wordt opgebouwd door de ervaringen die we hebben in onze sociale omgeving", gaat Pont verder. "Die sociale beperking slaat dan weer om in een emotionele beperking." Het gevolg daarvan is dat gehandicapte kinderen vervolgens onzeker worden en zelfvertrouwen verliezen. "Uitzondering hoeft niet te leiden tot afzondering. We hebben allemaal de mond vol over inclusiviteit. Nou, hier is het," vindt de ontwikkelingspsycholoog.

Keuzemogelijkheid

"Onbekend maakt onbemind. Ik denk dat veel scholen het eng vinden", aldus Chrissie Cremers, wiens dochter cerebrale parese heeft. Volgens haar is de toegankelijkheid van (reguliere) scholen een groot probleem. Marjon de Vries, oprichter van Stichting Bram, sluit zich hierbij aan: "Veel mensen denken dat toegankelijkheid van scholen en andere gebouwen verplicht is, maar in de praktijk blijkt het niet zo te zijn."

De Vries ziet ook een beperkte keuzemogelijkheid voor ouders. "Er zijn goeie speciaal onderwijsscholen, maar er zijn te weinig scholen waar ouders voor kunnen kiezen waar de voorzieningen van speciaal onderwijs aanwezig zijn op regulier onderwijs."

Wisselwerking

Henk-Willem Laan van Stichting Gehandicapte Kind onderstreept vier kernfactoren: toegankelijkheid, het betrekken van kinderen bij het maken van beleid, bewustwording en niet bezuinigen op zorg. "Het werkt heel goed als je het aan de kinderen zelf vraagt. Ze weten heel goed wat beter kan." Dat bevestigt Hielke Bosch, die de groeistoornis Achondroplasie heeft. "Laten we vooral mét mensen praten, niet óver ze. Haal het taboe eraf. Stel vragen aan mensen met een beperking, de meesten vinden dat helemaal niet erg. Dan neem je onwetendheid weg en ga je dingen als pesten tegen."

Bosch pleit voor een wisselwerking tussen regulier en speciaal onderwijs. "Speciaal en regulier zouden bij elkaar langs moeten gaan om bij elkaar te kijken en van elkaar te leren. Het wordt moeilijk om kinderen uit de speciale scholen te trekken en ik weet ook niet of we dat moeten willen."

KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.

Ster advertentie
Ster advertentie