Agressie in vliegtuigen: 'Je zit op grote hoogte en kan geen kant op'
- Fragmenten
- Agressie in vliegtuigen: 'Je zit op grote hoogte en kan geen kant op'
Passagiers die schreeuwen en schelden tegen cabinepersoneel, medereizigers aanvallen of de cockpit proberen binnen te dringen. Het zijn een paar voorbeelden van agressief gedrag in vliegtuigen. Vorig jaar nam het aantal gemelde incidenten bij Europese vluchten met een derde toe vergeleken met 2017.
Afgelopen najaar bijvoorbeeld sloeg een Amerikaan passagiers op een vlucht vanaf Abu Dhabi, met een lichtgewonde reiziger tot gevolg. Er kwamen zelfs uit voorzorg twee Nederlandse F-16's aan te pas omdat de piloot een kortere aanvliegroute naar Schiphol wilde gebruiken. En met enige regelmaat moet een vliegtuig een tussenlanding maken na een incident. Eind januari bijvoorbeeld in Nice, omdat een Tunesiër de cockpit wilde binnendringen en agressief was tegen cabinepersoneel.
Voor medewerkers is het ingrijpend, zegt Ingrid Brama van de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC), zelf ook stewardess. "Je zit op heel grote hoogte in een stalen buis en kan geen kant op. Als het goed is krijg je hulp van collega's en we worden getraind, maar in een kleine ruimte met veel agressie blijft het heel moeilijk. Ook om daarna verder te werken en met andere passagiers om te gaan."
Luchtvaartmaatschappijen hebben handboeien en tie wraps om de overlastgevers mee vast te binden. Dit gebeurt een paar keer per jaar, zegt Brama. Dronken of agressieve reizigers worden soms ook vooraf geweigerd of voor het opstijgen het vliegtuig uitgestuurd. "Als je eenmaal in de lucht hangt is het een stuk ingewikkelder om de boel op te lossen."
Jurgen spreekt er over met Ingrid Brama van de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel en met Jerry van den Berg, directeur van Be Secure die veiligheidstrainingen geeft voor luchtvaartpersoneel.