De Publieke Tribune
HUMAN

Schaduwonderwijs (17 september 2022)

  1. Podcastschevron right
  2. De Publieke Tribunechevron right
  3. Schaduwonderwijs (17 september 2022)

za 17 september 2022

Het reguliere onderwijs staat onder druk. Door het lerarentekort. Door gedaalde leerprestaties. Volgens recent onderzoek is een kwart van de 15-jarigen praktisch ongeletterd. Ouders en kinderen zoeken daarom steeds vaker naar alternatieven om (basis)kennis onder de knie te krijgen. Kinderen zijn na schooltijd niet klaar, maar zetten hun lesdag voort bij particuliere organisaties voor bijles, huiswerkbegeleiding, een-op-eentutoring, examentraining of een snelcursus. In de afgelopen vijfentwintig jaar zijn de uitgaven aan aanvullend onderwijs meer dan vertienvoudigd.

Is deze trend een symptoom van een doorgeschoten prestatiemaatschappij? Welke tekortkomingen ervaren bijscholingsdocenten bij hun pupillen? Vergroot bijles kansenongelijkheid of juist niet? En is deze ratrace eigenlijk wel gezond voor de ontwikkeling van onze kinderen? Coen Verbraak spreekt er in De Publieke Tribune over met bijlesdocenten, ondernemers in het particuliere onderwijs en een onderwijsfilosoof.

Coen Verbraak spreekt er in De Publieke Tribune over met:

  • Sezgin Cihangir, directeur van het Nederlands Mathematisch Instituut, een prarticuliere onderwijsinstelling die zich richt op de kwaliteit van taal- en rekenonderwijs;
  • Jan Obbeek, oprichter van H2 (Haarlem Huiswerkbegeleiding) en tevens docent Frans aan het Stedelijk Gymnasium Haarlem;
  • Jan Bransen, auteur van Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs en hoogleraar Filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen;
  • en Ricardo van der Veen, geeft al 14 jaar op vrijwillige basis bijlessen aan zo'n 30 kinderen op zijn zaterdagschool in buurthuis de Bontekraai in de Amsterdamse Bijlmer en doet dat tegenwoordig ook in Amsterdam-Noord.

Meer info over deze aflevering van De #PubliekeTribune vind je hier.