Het Mediaforum
KRO-NCRV

Roos Schlikker: “Van Nieuwkerk zou gek zijn als hij ooit nog een woede-uitbarsting op een redactie krijgt.”

  1. Podcastschevron right
  2. Het Mediaforumchevron right
  3. Roos Schlikker: “Van Nieuwkerk zou gek zijn als hij ooit nog een woede-uitbarsting op een redactie krijgt.”

do 5 oktober 2023

Aan tafel zitten Bas van Sluis, Roos Schlikker en Spraakmaker is Renske Leijten.

In het mediamoment van Schlikker hebben we het over een interview van gisteravond in Khalid en Sophie. Daarin licht David de keuze toe om euthanasie te plegen. Na advies van experts is besloten om David niet live in de studio zijn verhaal te laten doen, maar om het interview eerder op te nemen. Om zo de keuze van David niet te beïnvloeden, ook al had het David zelf niks uitgemaakt. Schlikker: “Ik denk toch dat het goed is dat zo’n reactie denkt, bij twijfel niet oversteken.” Is het belangrijk dat je die journalistieke afweging transparant maakt voor de kijker?

Het mediamoment van Van Sluis gaat over de onthulling van NRC begin deze week, dat er mensen zijn in Groningen en Drenthe die nauwelijks schade hebben van de aardbevingen, maar wel geld hebben gekregen. Van Sluis: “Ik heb wel buikpijn van het verhaal.” Wat doet dit met de beeldvorming van de Groningers met schade?

De NPO-bestuursvoorzitter Frederieke Leeflang staat vandaag met een groot interview in de Volkskrant. Een opvallend onderdeel uit dat gesprek: Leeflang heeft recent een streep gehaald door de terugkeer van Matthijs van Nieuwkerk bij de publieke omroep. Ze vindt dat de presentator nog niet terug op tv kan. Schlikker: “Waar ik bang voor ben is dat met zo’n anoniem rapport de kritiek van iedereen is, maar ook van niemand.” “Ik verwacht zouteloze pap.” Zou Matthijs gewoon terug moeten kunnen keren op de buis?

‘Stop met fossiele reclame in Trouw’ - dat is de oproep vandaag van een groep winnaars van de Duurzame 100 aan uitgever DPG Media. Sinds 2009 publiceert Trouw elk jaar die duurzame 100, een ranglijst van de honderd meest invloedrijke Nederlanders op het gebied van duurzame ontwikkeling. Leijten: “Ik vind dat op het moment dat je een bepaalde mate van integriteit uitstraalt en dat wordt niet gedaan door je advertentiebeleid, dan heb je daar last van. Ik denk wel dat hier een aandeelhouder zit die gewoon wil cashen.” Blijft het ingewikkeld dat een krant zo afhankelijk is van advertenties?