Paul Römer: “Het landschap van de commerciële Nederlandse radio gaat op zijn kop”
- Podcasts
- Het Mediaforum
- Paul Römer: “Het landschap van de commerciële Nederlandse radio gaat op zijn kop”
do 22 december 2022
Aan tafel zitten Paul Römer, Mireille van Ark en Manya Koetse.
Het mediamoment van van Ark gaat over “de moeders van Marokko”. Van Ark vond dit een heel mooi beeld, ‘mooi dat de moeders op een voetstuk worden geplaatst’ geeft ze aan. Het was een soort rode draad door het WK heen, maar waarom is het zo belangrijk dat die moeders op dat voetstuk worden geplaatst?
Römer zijn mediamoment gaat over Sywert van Lienden, velen hebben zich namelijk verbaasd over zijn aanwezigheid gisteren bij het debat over de mondkapjesdeal. “Waarom zou hij hier hebben gezeten?”, vraagt Römer zich af. Is het een strategie, of juist om een boodschap af te geven?
Er staat vandaag een groot stuk in de Telegraaf over de voorgenomen fusie tussen Talpa en RTL. De ACM zegt in de Telegraaf dat het zo lang duurt, omdat ze zorgvuldig willen zijn. Het gaat om de verschraling van de tv-markt en vooral om te veel geconcentreerde macht van de advertentiemarkt.
Ook in radioland was er deze week slecht nieuws voor bijvoorbeeld SLAM!, 100% NL, BNR Nieuwsradio en de 4 zenders van Talpa. De landelijke FM-frequenties voor commerciële radio worden namelijk volgend jaar definitief opnieuw verdeeld. Römer geeft aan dat het niet de uitkomst is waar ze op hadden gehoopt, maar dat het wel fijn is dat er nu duidelijkheid is.
We praten ook nog over Ongehoord Nederland. Die omroep moet van de NPO verplicht elke 2 maanden verantwoording afleggen aan de NPO. Het gaat nu over onderzoeken van de ombudsman, over sancties, en nu dus ook over verantwoording. Is het een goede zaak dat de omroep nu moet vertellen wat ze doen en vooral hoe?