Het Mediaforum
KRO-NCRV

Sjirk Kuijper: “Ik vind dit een voorbeeld van een totaal ontspoord persbericht”

  1. Podcastschevron right
  2. Het Mediaforumchevron right
  3. Sjirk Kuijper: “Ik vind dit een voorbeeld van een totaal ontspoord persbericht”

di 25 augustus 2020

Aan tafel zitten Sjirk Kuijper, Sandrina Hadderingh en Spraakmaker Wendelien van Welie.

Voor het mediamoment van Hadderingh gaan we naar Wezep. Daar waren dit weekend rellen na een grote brand. Volgens haar kan het verhaal ook een heel andere kant hebben. Hoe onderzoeken zij die verschillende kanten aan het verhaal? De laatste tijd zijn er vaker rellen in het nieuws. Wordt er te snel gesproken over een patroon?

Journalistenvakbond NVJ maakt zich grote zorgen over het vertragen van het zogenoemde persalarm; via deze melding krijgen journalisten te weten waar en waarom er hulpdiensten zijn ingeschakeld. Tot nu toe kregen journalisten deze melding gelijk met de hulpdiensten, zodat ze er naartoe kunnen gaan. Nu komt dit bericht tot wel tien minuten later. Hoe belangrijk is het voor de journalistiek om snel zo’n melding te krijgen? Zijn er andere manieren waarop je snel tot het nieuws komt?

Het mediamoment van Kuijper gaat over de kunst van het persberichten maken. Wat ging er volgens hem mis bij het persbericht van het Planbureau voor de Leefomgeving? En wat hadden ze beter kunnen doen? Kuijper: “Journalisten moeten zelf het rapport lezen en niet met het persbericht aan de haal gaan”.

Sander Schimmelpenninck stopt met het presenteren van de talkshow OP1. Heel verassend is het niet, hij heeft altijd al getwijfeld of de rol van talkshowhost wel bij hem paste. Hij zegt hier zelf over: “Ik vond het al een ingewikkeld verhaal toen ik werd gevraagd. Ik heb al zoveel andere dingen. Ik heb me erin laten lullen.” Zullen onze mediakenners hem missen?

EO’s Boomhut Battle uit 2018 ligt onder vuur. De Publieke Omroep stelt strenge regels aan sponsoring en toch kwam dit programma met geld van Drentse campings en de provincie tot stand. Het Commissariaat van de Media doet onderzoek, meldt NRC. Wat mag je wel of niet doen met sponsoring als publieke omroep?