Haroon Ali: “Vrouwelijke influencers hechten toch nog veel waarde aan die modebladen”
- Podcasts
- Het Mediaforum
- Haroon Ali: “Vrouwelijke influencers hechten toch nog veel waarde aan die modebladen”
wo 15 juli 2020
Er is veel over gezegd, maar vandaag ligt ie dan in de winkel: De Linda met op de voorpagina Linda de Mol in bikini. Aanleiding is een onderzoek van het blad waaruit blijkt dat driekwart van alle moeders bijna nooit op vakantiefoto’s staat. Het achterliggende thema is body positivity. Wat vinden onze mediakenners van het idee voor de cover? Gaat het de juiste doelgroep bereiken? Ali vraagt zich vooral af wat “het langetermijneffect hiervan is”. Op de cover komen positieve reacties, maar ook kritiek. Is dat gek? Sterkenburg: “Je bent altijd te dik, te dun, te veel rimpels, te weinig rimpels”. Het idee van body positivity is niet nieuw. Ook bladen worden steeds diverser. Ali: “De magazines steken elkaar wel een beetje aan, al is het maar uit een soort plicht omdat het nu de trend is”.
Aan tafel zitten Nikki Sterkenburg, Haroon Ali en Spraakmaker Conny van Bentum.
Het mediamoment van Ali gaat over de Netflix-documentaireserie Disclosure. Waarom zou hij deze docu aan iedereen willen aanraden? Wat is het beeld in de media rondom transgenders? En hoe is dit beeld veranderd door de jaren heen?
In haar mediamoment wil Sterkenburg graag de stilte aanstippen rond de vrijspraak van de voormalige Amsterdamse anti-radicaliseringsambtenaar Saadia Ait-Taleb. Ze legt uit wat de situatie is en wat haar stoort. Sterkenburg: “We mogen hier wel eens een goed reconstructie van maken”. Waarom blijft het zo stil na deze vrijspraak?
We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Jan Beuving.