Dorien Vrieling: Media snappen steeds meer dat ze elkaar kunnen versterken, in plaats van enkel concurrentie zijn
- Podcasts
- Het Mediaforum
- Dorien Vrieling: Media snappen steeds meer dat ze elkaar kunnen versterken, in plaats van enkel concurrentie zijn
vr 3 januari 2020
Zo aan het begin van het nieuwe jaar kun je niet om de lijstjes met voorspellingen voor 2020 heen. Wij doen daar ook aan mee in ons mediaforum. Volgende week bespreken we elke dag een journalistieke vernieuwing onder de noemer ‘de media in 2020’. Vandaag kijken we nog even achterom naar het afgelopen journalistieke jaar met Dorien Vrieling van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Welke media-voorspellingen voor 2019 zijn er uitgekomen en welke nog even niet? Hoe zit het bijvoorbeeld met onderzoeksjournalistiek en met diversiteit in de media?
Aan tafel zitten Nikki Sterkenburg, Catherine Keyl, Dorien Vrieling en Spraakmaker Etchica Voorn.
Tot slot hebben we het over Jinek. Vanavond om 22:30u is het dan eindelijk zo ver. Direct na The Voice of Holland trapt Eva Jinek haar nieuwe talkshow af op RTL 4. Kijken onze gasten er naar uit? Jinek heeft afgedwongen dat er na de introductie van haar gasten een reclameblok komt, en dan daarna de rest van het programma niet. Is dit een goed idee? Volgens Keyl is het ‘levensgevaarlijk’ als je na de aankondiging van de gasten eerst naar de reclame gaat. Zit er verschil tussen presenteren bij de publieke omroep en de commerciële zender? En wat is de kern van succes?