Marco Zannoni: “Dit kun je niet goed of fout doen, dit kun je alleen authentiek doen”
- Podcasts
- Het Mediaforum
- Marco Zannoni: “Dit kun je niet goed of fout doen, dit kun je alleen authentiek doen”
do 15 augustus 2019
Als Mediamoment kiest Sjors Fröhlich het nieuws over de zoon van Femke Halsema, en dan met name de manier waarop het in de media verscheen. Heeft Halsema goed gehandeld? Veiligheidsexpert Marco Zannoni legt uit hoe ze had kunnen handelen, welke procedures er in een dergelijke crisis gevolgd kunnen worden en wat goed of fout is.
Aan tafel zitten Sjors Fröhlich, Arjen Fortuin en Spraakmaker Marco Zannoni.
Ook hebben we het over het aanstaande nieuwe televisieseizoen. Wat staat ons te wachten? Naar welke programma’s en verschuivingen kijken onze mediakenners het meest uit?
En voor het eerst zijn er reclames met genderstereotypen geweerd in Groot-Brittannië. Het Verenigd Koninkrijk kent sinds juni een verbod op 'schadelijke genderstereotypen' in alle vormen van reclame. Het gaat bijvoorbeeld om beelden van vrouwen die schoonmaken terwijl hun man de krant leest, of het wekken van de suggestie dat vrouwen moeite hebben met inparkeren. Is dit logisch, of moet je als reclamemaker de vrijheid hebben om alles te maken wat je wil? Zou er eenzelfde soort verbod in Nederland moeten komen voor sommige reclames? Zijn reclames vooruitstrevend?
Tot slot hebben we het over RTL. De redactie van RTL Nieuws laat lezers en kijkers voortaan eens per maand online mee vergaderen. Bij de vergadering krijgen zij de kans om kort een verhaal met redacteuren te bespreken. Het past in een trend van nieuwsredacties om meer en andere input te krijgen voor verhalen. Is het een goede ontwikkeling dat steeds meer redacties dit gaan doen? Zitten hier ook risico’s aan? Of is het hoe meer inspraak hoe beter?