De Dag: Werk aan het Europese spoor
- Nieuws
- De Dag: Werk aan het Europese spoor
De slaaptrein naar Berlijn rijdt sinds kort weer. Er zijn allerlei nieuwe initiatieven voor internationaal reizen met de trein. Hoe lang duurt het nog voordat we van Amsterdam naar Barcelona reizen zonder overstap?
#1372 - Werk aan het Europese spoor - De Dag
Naast FlixTrain, Arriva en Qbuzz meldde gisteren op de valreep ook de NS zich bij toezichthouder ACM voor een nieuwe vergunning voor internationale treinverbindingen. De toezichthouder gaat de aanvragen nu beoordelen. Vanaf 2025 zou je dan ook met een Arriva of Qbuzz-trein naar Parijs kunnen. Maar hoe ver zijn we met dat Europese spoornetwerk en wat betekent deze ontwikkeling voor de internationale treinreiziger?
We hebben heel lang naar het spoor gekeken alsof het bij de grens ophoudt, vertelt Wijnand Veeneman in de podcast. Hij is universitair hoofddocent openbaar vervoer aan de TU Delft. Je ziet nu steeds meer behoefte aan internationale treinverbindingen ontstaan en het spoor moet hier op aangepast worden.
Reinout Wissenburg is directeur duurzaamheid bij Prorail, hij ziet dat je met een paar kleine ingrepen het Europese spoor al veel beter en slimmer kunt benutten.
Podcast De Dag
Elke werkdag biedt Elisabeth Steinz of Marco Geijtenbeek je twintig minuten verdieping bij één onderwerp uit het nieuws.
Reageren? Mail dedag@radio1.nl.