'De kledingindustrie is een overduidelijk voorbeeld van ongeveer alles wat er mis is met onze consumptie'
- Nieuws
- 'De kledingindustrie is een overduidelijk voorbeeld van ongeveer alles wat er mis is met onze consumptie'
Kledingmerken zijn alleen maar bezig met geld verdienen, de consument propt zijn tas vol met super goedkope zomerkleding en de kansloze arme arbeider blijft kansloos en arm. In De Nieuws BV zegt Dolf Jansen dat geen kleding meer kopen de enige oplossing is.
Video niet beschikbaar
Soms wordt er gesproken over betere afspraken, zowel tussen een fabriek en haar werknemers, als tussen een Westers bedrijf en een producent in Zuidoost-Azië. Dolf Jansen: ''Maar zolang het grote geld verdiend kan worden door die producenten, en de regeringen van Cambodja en Vietnam, verandert er niet echt iets. En zolang wij, als rijke westerse consumenten, het allemaal wel best vinden natuurlijk ook niet.''
Vier jaar geleden was Dolf in Cambodja en één ontmoeting met drie vrouwen is hem het meest bijgebleven. Dolf: Zij hadden de durf een organisatie op te zetten voor arbeidsrechten, voor een redelijk inkomen, tegen seksuele intimidatie, absolute basisvoorwaarden volgens mij.''
''Hun kantoor was een ruimte van drie bij drie meter, zonder meubilair en posters aan de grauwe muur. De kledingfabrieken om de hoek, waar duizenden vrouwen en meisjes als zij werkten, werd gewapend bewaakt, en maakten kleding voor merken als Coolcat, H&M, C&A'', vertelt Dolf.