Het jaar dat Doe Maar stopte: 'De sfeer in de studio was weg'
- Nieuws
- Het jaar dat Doe Maar stopte: 'De sfeer in de studio was weg'
Voor duizenden jonge tieners in ons land was 1984 absoluut geen leuk jaar. De iconische band Doe Maar besloot dit jaar om te stoppen. Groot Doe Maar-fan Patrick Lodiers schoof aan bij J.G.L.W. om te praten over wat deze band zo iconisch maakte en waarom zij besloten te stoppen.
Video niet beschikbaar
Lodiers was 12 jaar oud toen Doe Maar besloot te stoppen: "Ik zat in de zesde klas en toen kwam het al op het Eenuurjournaal. Ik vertelde het nieuws op het schoolplein en er waren meisjes die het echt niet konden geloven."
Documentaire
Lodiers heeft enkele jaren gelden een documentaire gemaakt: Dit is Alles. Over de band, maar ook over de hele hype daaromheen. Hoe het niet zo serieus begon met een gezellig Brabants vriendenbandje. Totdat Henny Vrienten erbij kwam...
Henny Vrienten
Lodiers zegt het volgens over Henny Vrienten: "Hij is wel de extra vonk geweest die de band nodig had. Hij was niet alleen een goede muzikant, maar hij bedacht ook hoe Doe Maar eruit moest zien. Dat kwam allemaal van hem. Hij wilde onderscheidend zijn en dat is Doe Maar heel goed gelukt vind ik."
Overrompeld
Lodiers: "Ik denk dat ze overrompeld waren door het succes. Ze vinden het zelf ook jammer dat ze uit elkaar zijn, omdat ze zo lekker met elkaar konden spelen. Ze waren echt een lekker bandje. Alle puzzelstukjes vielen in elkaar. Maar het werd zo'n hype en die druk op hen was zo groot. Dat had niemand verwacht en dat bestond toen ook nog niet in Nederland. Door die druk zijn ze ook wel uit elkaar gespeeld denk ik."
Ze waren echt een lekker bandje.
"De manager deed zijn best maar hij liep altijd achter de feiten aan," vertelt Lodiers over de gigantische hype rondom Doe Maar. "Hij dacht dat hij het goed voor elkaar had en dan werd die hype nog groter. De manager had dit ook nog nooit meegemaakt."
Hysterie
Het ging er hysterisch aan toe bij concerten. Hierover zegt Lodiers het volgende: "Mensen werd echt tegen de dranghekken aan geperst. Mensen vielen flauw en werden over hoofden gedragen en afgevoerd."
Ego strijd
Binnen Doe Maar was er sprake van een ego strijd. Lodiers: "Ze schreven altijd los van elkaar, om elkaar vervolgens in de studio te inspireren. Henny wist altijd een mooi sausje over de nummers van Ernst Jansz te leggen. Bijvoorbeeld bij De Bom, dat is echt een Ernst nummer maar Henny heeft daar echt wel aan meegeschreven".
Lodiers: "Henny stelde op een gegeven moment voor om met de hele band nummers te schrijven, maar Ernst wilde heel graag zijn eigen identiteit bewaren en zijn nummers van hemzelf houden. Toen wilde Henny Ernst ook niet meer helpen met zijn nummers. Ernst werd vervolgens weer boos en dat zorgde natuurlijk voor wrijving in de studio. Dat was niet leuk meer. Toen zei Henny op een dag in de studio: 'we kunnen er ook mee stoppen'."
De sfeer was weg
Lodiers vertelt dat sinds toen de sfeer in de studio ook weg was: "Ze waren niet meer in de vrolijke flow. Dat merk je ook aan de plaats 4US, met veel depressieve liedjes erop."
Iconische nummers
Het zijn nog altijd goede nummers vindt Lodiers: "Het zijn hele iconische liedjes. We kunnen het allemaal nog meezingen en ze doen het nog altijd voortreffelijk. Het werkt gewoon als je hen op het podium ziet."
Doe Maar gaat uit elkaar
Jaren die ook Geen Lieverdjes Waren - J.G.L.W.
We zijn ongeveer halverwege 2020 en we kunnen nu eigenlijk al wel zeggen: dit jaar gaat de geschiedenisboekjes in als een venijnig jaar. Ieder jaar heeft natuurlijk z'n schaduwzijde, in JGLW bespreken Wouter Bouwman en Roelof de Vries de rafelrandjes van een jaar dat achter ons ligt.