Economie
EO

Zijn millennials te veel gewend aan luxe levensstijl? 'Koffietjes laten staan helpt niks'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Zijn millennials te veel gewend aan luxe levensstijl? 'Koffietjes laten staan helpt niks'

Op papier lijken millennials de welvarendste generatie ooit, maar schijn bedriegt. Zo ervaart een derde van de millennials geldnood en stellen ze levenskeuzes als het kopen van een huis of zelfs het krijgen van kinderen uit. "Als je je koffietje buiten de deur laat staan, kan je echt niet ineens een huis kopen", zegt millennial-expert Kim Jansen in Geld of je Leven (EO).

Video niet beschikbaar

Bij millennials moeten we denken aan de mensen die geboren zijn tussen 1980 en 1996, zegt millenial-expert Kim Jansen. "Millennials zijn opgegroeid in een tijd van economische voorspoed", verklaart ze de uitkomsten van het ABN Amro-onderzoek. "In hun jonge jaren ging het ontzettend goed en werden ze aangespoord om te doen wat ze leuk vonden en was geld geen probleem. Maar in de jongvolwassen jaren bleek het een zeepbel. Zo zijn woonlasten erg duur, zit de woningmarkt op slot en hebben ze te maken met hoge studieschulden."

Daar komt ook bij dat de erfenis nog ver weg is en er steeds meer inflatie is, zegt ze. "Ze kwamen van een koude kermis thuis, zeker de millennials die wat jonger zijn. Ze zagen het een en ander een beetje in elkaar storten. Ze zijn gewend aan een luxe levensstijl, want ze zijn opgegroeid in tijden van voorspoed. Maar het is lastig om dat vol te houden in combinatie met een toekomst opbouwen."

Een luxe levensstijl? Millennial Milou Brand, columnist voor het Financieel Dagblad en maker van de podcast Jong Beleggen is weliswaar opgegroeid in relatieve weelde, maar is niet gewend aan een luxe levensstijl, reageert ze. "Volgens mij leven wij als millennials niet een heel ander leven dan andere generaties. Het grootste probleem is niet dat we geen geld verdienen, maar dat we uiteindelijk geen huis kunnen kopen."

In 1993 betaalde je 4,1 jaarsalarissen voor een huis, nu is dat 10,9, zegt Brand, die refereert aan onderzoek van kennisinstituut Calcasa. "Ook als je wil huren in de vrije sector. Er blijft niet veel geld over. Wat moet ik dan doen met mijn geld? Ik heb soms het idee dat er een groot deel van de natie is dat dan liever heeft dat ik op mijn kamertje de rest van mijn leven aardappels ga zitten vreten, zodat ik maar genoeg kan sparen om uiteindelijk een fatsoenlijk huis te kopen."

Koffietjes laten staan

Millennials krijgen nog weleens het verwijt dat ze best een huis zouden kunnen kopen als ze de koffietjes buitenshuis laten staan. "Als ik over een jaar een huis wil kopen, heb ik er heel weinig aan om nu wat koffietjes te laten staan. Ik geloof er best in dat je door wat minder koffietjes te drinken en te beleggen, in dertig jaar wat kan opsparen. Maar voor volgend jaar heb ik daar niks aan."

Millennials zijn wel degelijk slachtoffer, denkt ook Jansen. "Ik denk dat de mensen die vinden dat ze zeuren omdat ze ook naar de nagelstudio en Starbucks kunnen, dezelfde mensen zijn die in te grote huizen zitten. De babyboomgeneratie zit in veel te grote huizen, waardoor de woningmarkt op slot zit. Als iedereen zou doorstromen naar een huis dat passend is bij de woningsituatie, zou het voor jongeren wel mogelijk worden om een betaalbare woning te hebben."

Niet alleen slachtoffer

Ze ontkent niet dat millennials verwend zijn. "Maar ze zijn ook verwend gemaakt", zegt Jansen. "Iedereen is nu verwend en haalt zijn latte macchiatos bij de Starbucks. Dus ook die jongeren. Maar als je je koffie laat staan, kan je echt niet een woning kopen. Dus dat is een beetje flauw."

Toch wijzen cijfers erop dat millennials substantieel meer geld uitgeven in de horeca dan babyboomers. "We hebben het best goed", erkent ook Brand. "Ik hoef niet op een houtje te bijten en ben niet alleen maar slachtoffer. Zo las ik in het onderzoek van ABN Amro ook dat jongeren onvoldoende ruimte ervaren om te beleggen. Ga dan één keer niet uit eten en bespaar 100 euro. Veel millennials kunnen in dat opzicht wel een schop onder hun kont ook gebruiken en niet alles over de balk smijten."

Geld of je leven

Geld of je leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Wil je meer Geld of je leven? Alle gesprekken over de staat van de economie vind je in onze podcast.

Klik hier om je te abonneren

Ster advertentie
Ster advertentie