Vers van de roddel-pers: de opkomst van burgerjournalistiek
- Nieuws
- Vers van de roddel-pers: de opkomst van burgerjournalistiek
Juicevlogger Yvonne Coldewijer staat later vandaag voor de rechter. Juicekanalen, ofwel online roddel kanalen, worden alsmaar populairder. Roelf Jan Duin, mediaverslaggever bij het Parool, vertelt bij Vroeg! meer over deze nieuwe trend van de roddelpers.
Video niet beschikbaar
"Ik denk dat er altijd behoefte is aan nieuwtjes, roddels en achterklap over bekende mensen", aldus Duin. Deze behoefte is niks nieuws, maar het format waarin het gepresenteerd wordt wel. De zogenoemde juicekanalen opereren in een grijs gebied tussen journalistiek en sociale media. Juridische grenzen zijn er nog niet.
Of een roddel kanaal als iets journalistieks beschouwd kan worden vindt Duin een lastige kwestie. "Journalist is geen beschermde term", zegt hij. Juicekanalen lijken huiverig te zijn voor de term 'journalistiek' en duiden zichzelf liever als bijvoorbeeld een online talkshow. Daartegenover staat dat de basis van journalistiek het verzamelen en verstrekken van nieuws is. In die zin zou een juicekanaal dus wel degelijk iets journalistieks zijn.
Nieuwe ontwikkeling
Yvonne Coldewijer, beter bekend als Life of Yvonne, maakt gebruik van haar 'spionnenleger' die haar foto’s en tips toesturen. Hoe dit nieuws tot stand komt is volgens Duin burgerjournalistiek. Sinds de opkomst van het internet zijn de media manieren aan het bedenken hoe ze de kennis van de burger kunnen gebruiken. "En hier zie je eigenlijk dat dit dus werkt. Er zijn duizenden mensen die haar van informatie voorzien."
Het is een nieuwe ontwikkeling in de showbizz journalistiek. Het landschap is enorm veranderd, want twintig jaar geleden was dit soort nieuws "het exclusieve domein van de roddelbladen", vertelt Duin. "De rol van showbizznieuws, ook voor traditionele media, is gaan schuiven." Vroeger was het niet in te denken dat roddels rondom bekende mensen gepubliceerd werden in de traditionele media. Inmiddels is het heel normaal dat serieuze media ook aandacht geven aan roddels en achterklap. De online roddel kanalen brengen alle nieuwtjes echter veel sneller en zijn daarom ook zo populair.
Roddelbladen die de slag naar de online omgeving gemist hebben staan nu te springen om samen te werken met mensen zoals Yvonne Coldewijer. "De traditionele roddelbladen bedienen een heel oud publiek, zegt Duin. Om mee te kunnen gaan met de nieuwe trends gaan zulke bladen dus juist samenwerking aan met online roddel kanalen.
Toekomst
Juicekanalen zijn in de cornatijd opgekomen en ontwikkelen snel. Ze groeien in populariteit en worden ook professioneler. De filmpjes zitten beter in elkaar en er worden bijvoorbeeld ook interviews. Volgens Duin gaan de kanalen op deze manier juist weer meer lijken op traditionele media.
Voorlopig zullen de juicekanalen nog niet verdwijnen. "Ik vrees dat we hier voorlopig nog niet vanaf komen", zegt Duin. De rechtszaak van vandaag zal volgens hem geen grote gevolgen zal hebben voor juicekanalen.
Luister het hele gesprek terug in de podcast.
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.