Netflix en de Obama’s: progressief of commercieel?
- Nieuws
- Netflix en de Obama’s: progressief of commercieel?
Vandaag verschijnt is de eerste film van Barack en Michelle Obama’s productiebedrijf Higher Ground Productions op Netflix: de documentaire American Factory. De documentaire is onderdeel van een miljoenendeal met Netflix.
Er zullen nog minstens zes andere producties van Higher Ground Productions verschijnen. NRC-journalist Thijs Schrik ziet dat de deal met de voormalige president de zoveelste, uitgesproken progressieve zet is van het streamingplatform.
Verhaal van de dag: progressief Netflix
"De top van Netflix zit in de linkse hoek. Zo steunden de grote topmannen Reed Hastings en Ted Sarandos de democraten financieel," noemt Thijs Schrik als voorbeeld. "Maar ook de uitgesproken makers zoals regisseur Ava DuVernay met When They See Us. Die krijgen een prominente plek bij Netflix. Evenals aanklagende series zoals Orange is the new Black en Dear White People. En er heerst veel diversiteit, zoals Sex Education."
Netflix wil aan de goede kant van de geschiedenis staan
"Netflix is een groot bedrijf met een platform, en wil makers die wat te zeggen hebben een kans geven. Dit past veelal binnen dat progressieve beeld. Netflix wil aan de goede kant van de geschiedenis staan. Maar dit is tegelijkertijd ook een commerciële keuze, ze willen zoveel mogelijk mensen bereiken met een zo divers mogelijk aanbod."
De deal tussen de Obama’s en Netflix ligt hiervan in het verlengde. "De samenwerking kwam voort uit de connecties die Sarandos al had met Obama. Ze hebben hem weten over te halen met heel veel geld. Obama zelf zegt niet heel expliciet politiek te willen zijn, de documentaire gaat juist over de Amerikaanse arbeider.
Tegelijkertijd zit er nu ook een film in de pijpleiding van Obama's bedrijf over de problematische transitie van zijn regering naar Trump. En Netflix heeft de documentaire Knock Down The House over democratisch politica Alexandria Ocasio-Cortez gepubliceerd. De standpunten zijn dus duidelijk."
American Factory
"Toch is het aanbod van Netflix voor het overgrote deel a-politiek." De film American Factory gaat over een voormalige fabriek in Ohio die heropend is door een Chinese miljardair, en de botsingen tussen high-tech China en de arbeidersklasse in Amerika.
De inhoud van de documentaire past meer in Obama’s beeld van Netflix als een soort 'uniter'. Hij wil iedereen verenigen, laten zien dat Amerika nog steeds een mooie plek is met hardwerkende mensen, maar dat de tijden wel veranderen. Zijn strategie is om niet heel expliciet politiek te zijn, maar wel laten zien dat zoiets links als een vakbond, goed is."
#CancelNetflix
Netflix bevindt zich dus aan de linker, progressieve kant van het spectrum. Dit jaagt conservatieve kijkers in het harnas. "Toen bekend werd dat deze samenwerking plaats zou vinden, kwam de hashtag #cancelnetflix op. Conservatieve groeperingen vonden Netflix maar een links bolwerk." Daar voegt Thijs Schrik aan toe: "Maar ja, echte conservatieven kijken toch liever naar Fox News dan naar Sex Education," Aldus Thijs Schrik.
Dat Netflix zich zo wil profileren, voelt gek vanuit een commercieel platform. Zou zoiets als grote concurrent Hulu daarmee wegkomen? "Het past echt bij deze tijd, dat grote merken zich op een bepaalde manier uitspreken. Wel voorzichtig, maar als je niks zegt dan maak je ook al een statement. Zeker in Amerika. Ik vind het dan ook logisch dat Netflix dit doet."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.