Waarom iedereen Cornelis Vreeswijk veel beter zou moeten kennen
- Nieuws
- Waarom iedereen Cornelis Vreeswijk veel beter zou moeten kennen
In Nederland weet echt niet iedereen meer wie hij was, maar in Zweden is hij een van de poëtische 'Grote Drie': Cornelis Vreeswijk. Een man met een veelbewogen leven en een carrière vol ups en downs. Een van die ups was de aanleiding voor Hans van den Pol om een novelle te schrijven, vertelt hij in De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
Bij een nieuwjaarsconcert in 1985 van de Zweedse Bruce Springsteen, Ulf Lundell, kwam plots de vergeten grootheid zelf oplopen. Met gitaar. Om Lundell te knuffelen, en om een liedje te spelen, in half-Zweeds, half-Nederlands.
Revival waar je 'U' tegen zegt
Een fascinerend gegeven, temeer daar de meeste mensen denken dat dit echt niet van tevoren gepland was. Zo ook van den Pol. "Nee, het idee is echt dat dat plan op de avond zelf in zijn hoofd is opgekomen, om het vervolgens nog uit te voeren ook. Wat hielp is dat even daarvoor een punkbandje met een van zijn nummers een enorme hit had gescoord, dus hij was weer even in ieders gedachten. En plots was hij weer daar."
Van den Pol: "Even later stond hij op festival Roskilde, tussen Iggy Pop en Echo and the Bunnymen, waar zijn optreden zo populair was dat het voortijdig moest worden afgebroken. Een revival waar je 'U' tegen mag zeggen. En twee jaar later was hij dood. Leverkanker."
Een naam met een trieste geschiedenis
Er kleeft in Nederland altijd iets van triestigheid als de naam Cornelis Vreeswijk valt. Niet heel vreemd. "Zijn boot zonk, zijn appartement fikte af, hij heeft een kind gehad dat jong gestorven is. En hij had nogal een probleem met drank. En diabetes", weet ook van den Pol.
De verhalen worden naast treuriger, ook gekker. "Hij is ooit gepakt in een niet-afbetaalde auto, met een slok teveel op en een jachtgeweer achterin. Hij moest de gevangenis in, maar, aangezien je in Zweden toen 'open gevangenissen' had, wandelde hij subiet weer naar buiten om af te spreken met een meisje."
Legendarisch is ook het verhaal van de twee travestieten, die Vreeswijk in een volslagen dronken bui mee naar huis nam. Om er pas thuis achter te komen dat een trio met twee vrouwen er niet in zat die avond. Het leidde tot een, in de media, breed uitgemeten handgemeen.
'Episel 81'
"Maar laten we Vreeswijk vooral herinneren aan zijn teksten. En dan niet aan 'De nozem en de non', waar de man zelf een hekel aan had. Maar bijvoorbeeld aan 'Epistel 81', dat hij die avond in het Zweeds én het Nederlands zong. Dat is zó ongelooflijk mooi. Het is zonde dat men dat in Nederland niet zo goed kent als in Zweden. De man verdient het."