Merel Vercammen brengt improvisatie terug in de klassieke muziek
- Nieuws
- Merel Vercammen brengt improvisatie terug in de klassieke muziek
Improvisatie in de klassieke muziek, dat hoor je niet vaak. Violiste Merel Vercammen (30) brengt daar verandering in met haar nieuwe album The Zoo, dat volledig uit geïmproviseerde muziek bestaat. "Ik wil verrassing terugbrengen in het genre."
Video niet beschikbaar
Vercammen is klassiek geschoold, dus aangeleerd om van bladmuziek te spelen. "Maar ik vind improviseren lekker", zegt de violiste in NOS Met het Oog op Morgen.
"Een eeuw geleden was improviseren nog wel gebruikelijk in de klassieke muziek. Toen bestond er niet zo'n groot verschil tussen componist en uitvoerder."
Maar tegenwoordig hoor je het niet meer, hooguit een overgang die met een net wat hogere noot wordt uitgevoerd. Ook in de orgelwereld gebeurt het nog: "het hoogtepunt van het concert van een organist is het improviseren", aldus Vercammen.
Hoe klinkt een geïmproviseerd klassiek stuk? Merel Vercammen liet het horen in Het Oog, samen met accordeonist Wilco Oomkes.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Zou Vercammen niet beter passen bij de jazz, waar improvisatie veel gebruikelijker is? Dat denkt de violiste niet. "Als je improviseert, neem je alle muzikale bagage uit je leven mee. Je gaat af op je intuïtie, maar de basis daarvan is voor mij de kennis uit de klassieke muziek."
Het tweede album van Merel Vercammen 'The Zoo' ligt nu in de winkel.