Waarom zijn wraakfilms zo lekker om naar te kijken?
- Nieuws
- Waarom zijn wraakfilms zo lekker om naar te kijken?
Van 'een haring onder iemands bureau plakken' tot gewoon 'een tik' uitdelen: wraak uit zich in vele gedaantes. Dat maakt de vergeldingsdaad uitermate geschikt voor filmscripts. Deze week verschijnt Thelma in de bioscoop, waarin een oudere dame wraak neemt op haar oplichters. Maar waarom is wraak zo aantrekkelijk om naar te kijken? Filmjournalist Omar Laribi legt het uit bij De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
"We willen graag dingen zien, die we zelf niet mogen doen", legt Laribi uit. "Bij wraak zit er ook iets instinctiefs in: die eerste reactie, dat je heel boos wordt en dat je ander iets wil aandoen. Wij doen het niet, maar in films kan het wel. Het is escapisme."
Die wraak kan in films op een heerlijke manier worden uitgesponnen. Soms zijn personages jaren bezig met wraak nemen. Laribi: "Ze nemen dan uitgebreid de tijd om zichzelf te trainen. Of ze gaan iemand jarenlang vergiftigen, met heel kleine beetjes gif." Bij het type wraak zie je bovendien verschil tussen mannen- en vrouwenpersonages, waarbij vrouwen meer tijd nemen voor hun vergelding. "Als je kijkt naar de filmgeschiedenis, zie je dat vrouwen vaak berekenender en vileiner zijn", aldus Laribi. "Bij mannen in wraakfilms zie je vaak veel meer ledematen in de rondte vliegen."
'McDonalds' onder de emoties
Toch is het niet zo dat de films zelf aanzetten tot vergelding. Als kijker word je volgens Laribi dikwijls geconfronteerd met hoe wanstaltig de mens kan zijn. "De meeste makers willen ook laten zien dat wraak en voor eigen rechter spelen niet constructief is." Personages die wraak nemen, blijven aan het eind van de film dan ook vaak met een leeg gevoel achter. Natasja vat die drang tot vergelding pakkend samen: "Het is de McDonalds onder de emoties. Het voelt even lekker en daarna denk je: shit, wat heb ik eigenlijk gedaan?"
Thelma
Omar Laribi is zeer enthousiast over Thelma, de nieuwste wraakfilm aan het filmfirmament. "Het is een film die aan de ene kant heel komisch is en aan de andere kant gewoon heel goed", vertelt Laribi. "Dat ligt vooral aan de twee hoofdrolspelers, June Squibb en Richard Roundtree, die laten zien dat je op oudere leeftijd nog heel dynamisch kan zijn, heel veel kan bereiken en heel grappig kan zijn." Thelma is allesbehalve een zielig, weerloos oudje. Nadat ze wordt opgelicht, laat ze volgens Laribi snoeiharde vastberadenheid zien: "Ik ga door tot aan het einde, tot ik mijn geld terug heb."
De beste wraakfilms
Als filmjournalist met een groot hart voor wraakfilms, heeft Omar Laribi uiteraard ook nog tips. "Ik vind dat uit Zuid-Korea en Japan de beste wraakfilms komen, omdat die makers zichzelf geen grenzen opleggen. In Audition van Takashi Miike zitten bijvoorbeeld scènes waarvan je denkt: dat had ik met mijn fantasie niet kunnen bedenken." Ook Oldboy en Handmaiden van de Zuid-Koreaanse Park Chan-wook is volgens Laribi zeer de moeite waard.