Social media influencers werken hard voor een droomleven
- Nieuws
- Social media influencers werken hard voor een droomleven
Leef jij op social media? Gaan jouw ogen twinkelen als het over Facebook, Twitter en Instagram gaat? Is het internet voor jou een tweede thuis? Dan heb je het misschien in je om een social influencer te worden! Een ongelooflijk afgetraind lijf is een pré.
Deze week duikt verslaggever Reinout Meijer voor het NPO Radio 1-programma Langs de Lijn En Omstreken in de wereld van social media om erachter te komen hoe er geld te verdienen valt via sociale media. Hoe word je een social influencer en wat doet dat met je leven? Vanavond ging hij met Leonie ter Veld van foodblog Gewoon Wat Een Studentje ’s Avonds Eet op pad, en morgen vlogt hij met Gewoon Thomas op de uitreikingsceremonie van de Gouden Loeki.
Meer dan een lijf
Gisteren sprak hij bodybuilder Tavi Castro. De 26-jarige Castro heeft twee miljoen volgers op Instagram. Twee miljoen. Hij heeft met zijn profiel een waar imperium opgebouwd. Castro wordt door verschillende merken gesponsord om met hun producten op de foto te gaan en heeft daarnaast een eigen lijn fitness-kleding. Hij is zijn eigen CEO, model en marketingafdeling.
“Het komt niet alleen vanwege mijn uiterlijk dat ik bekend ben geworden”, zei de bodybuilder. “Het is meer dan er goed uitzien en gespierd zijn. In de fitnesswereld heb je heel snel een stereotype van een hersenloze bodybuilder. Als mensen me volgen vinden ze het leuk om m’n mentaliteit en doorzettingsvermogen in actie te zien. Ik blijf maar groeien, terwijl, ik zeg het eerlijk, er duizenden jongens zijn met betere physiques dan ik die achterblijven. Mensen willen dat niet meer zien.”
Instagram-miljonair
Doorzettingsvermogen heeft Castro zeker. Niet alleen moet er in de sportschool dagelijks aan zijn lijf gebeiteld worden, maar hij moet er ook voor zorgen dat zijn twee miljoen volgers zeer regelmatig iets te zien krijgen. Een social influencer is geen parttimebaan. Castro: “Het is een manier van leven geworden. Mensen gaan je volgen en willen motivatie. Maar deels is het ook reality tv. Ze willen met je meeleven. Je gaat je hele levensstijl veranderen.”
Dat harde werk loont. Het salaris is namelijk ook niet dat van een parttimebaan. Castro is miljonair. Hij rijdt rond in een matzwarte Maserati GranTurismo en zijn eigen producten worden inmiddels in 142 landen verkocht. Hij heeft een eigen muziekstudio, fotostudio en sportschool.
“Social media influencers willen vaak niet vertellen hoeveel ze verdienen en waar het vandaan komt, omdat meer mensen dan die wereld zouden instappen”, zei Castro in Langs de Lijn En Omstreken. Hij heeft daar zelf minder moeite mee. Hij heeft het al gemaakt en voor concurrentie is hij niet bang. Zo vertelt hij dat een bedrijf hem gemakkelijk 10.000 euro betaalt om tandenbleeksets in een van zijn Instagram-posts te tonen. En dat hij zijn producten verkoopt aan 70.000 tot 100.000 mensen met een gemiddeld bestelbedrag van 125 euro. Reken maar uit.
Je kan het
Misschien denk je nu: waarom zit ik in hemelsnaam elke dag aan een bureau te werken als het zo ook kan? Waarom word ik niet door vijfsterrenresorts getrakteerd op een week vakantie in ruil voor wat promotie op mijn Instagram-profiel? Waarschijnlijk omdat er nu nog geen twee miljoen mensen elke dag inloggen om te zien hoe jij je leven leidt.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Maar, goed nieuws: volgens Castro is het leven van een social influencer voor iedereen weggelegd: “Iedereen heeft het in zich, maar het obstakel is: wat maakt jouw content anders? Wie ben jij en wat voeg je toe aan mensen hun leven? Daarom zeg ik altijd: probeer je Instagramprofiel te zien als een blad. Wat kunnen ze verwachten als ze gaan abonneren?”
Castro zegt dat hij wel wat privacy heeft moeten inleveren om te komen waar hij nu is. Als dat het je waard is, kun je aan de slag. Verzin iets wat alleen jij kunt toevoegen aan de volle wereld van sociale media en voor je het weet stromen de volgers binnen. Maar raak niet ontmoedigd als je niet direct ontdekt wordt, zegt Castro. Volgens de jonge bodybuilder zijn de eerste 10.000 volgers het moeilijkst te vergaren. Maar als Yuki het kan, kan jij het ook. Yuki? Oh, dat is het pluizige witte hondje van Tavi Castro. Yuki heeft een eigen Instagramprofiel met 33.000 volgers. Drieëndertigduizend.
Reinout Meijer bij Instagram-ster Tavi Castro (1)
Reinout Meijer bij Instagram-ster Tavi Castro (2)
Reinout Meijer bij Instagram-ster Tavi Castro (3)
En luister hier het bezoek van Reinout aan Leonie ter Veld terug.