Cultuur & Media
MAX

Tentoonstelling The Rolling Stones vanaf deze week in Groninger Museum

foto: Groninger Museumfoto: Groninger Museum
  1. Nieuwschevron right
  2. Tentoonstelling The Rolling Stones vanaf deze week in Groninger Museum

Vanaf 20 november is in het Groninger Museum de tentoonstelling UNZIPPED over The Rolling Stones te zien. Muziekjournalist Robert Haagsma is een van de weinigen die de tentoonstelling al heeft mogen zien en bracht verslag uit in Nieuwsweekend.

Video niet beschikbaar

Bijna vijf jaar na de tentoonstelling David Bowie is heeft het Groninger Museum een nieuwe tentoonstelling met muziek als drijvende kracht. Nu over een van de grootste bands aller tijden: The Rolling Stones - UNZIPPED. De expositie reisde de wereld al over, maar wordt mede dankzij de coronamaatregelen in een nieuw jasje gestoken. De primeur is voor Groningen. Muziekjournalist voor onder andere het tijdschrift Lust for Life, Robert Haagsma, mocht de expositie alvast bekijken en is erg enthousiast. "Ik was zeer onder de indruk, ik heb mijn ogen écht uitgekeken," zei hij in Nieuwsweekend.

{youtube url="https://www.youtube.com/watch?v=7oDxE_TAxtM" start="false"}

"Het verhaal van The Rolling Stones wordt echt verteld als een succesverhaal. Een beetje ouderwets van de krantenjongen tot de multimiljonair. Je begint in een soort van afgekloven studentenkamertje met etensresten op de grond en aangekoekte vaat in de keuken. Volle asbakken, lege bierflesjes. Je wordt helemaal meegenomen in hoe hun carrière zich ontvouwde," zegt Haagsma.

Het beroemde logo

Overal in het museum is het iconische logo van The Rolling Stones Tongue and Lips te zien. Het logo is destijds ontworpen door de kunststudent John Pasche in 1970 voor de Europese tour van The Stones dat jaar. Jagger stelde voor aan Pasche om de tong van de Hidoe godin Kali te portretteren, alleen dacht Pasche dat dat te snel outdated zou worden. Toch kon hij het idee van de tong niet loslaten, met name door de speelse look en de seksuele connotatie, en kwam daar uiteindelijk het eerste concept van het logo uit. Pasche kreeg in eerste instantie 50 pond voor het logo en in 1972 nogmaals 200 pond. En dat voor het bekendste muzieklogo van de laatste zestig jaar.

De expositie maakt erg duidelijk dat The Stones iets compleet anders wilden zijn dan 'die gladde, commerciële Beatles.' Haagsma: "Er hangt een quote in het museum van Mick Jagger, en ik parafraseer, waarop staat 'Het is leuk om goede muziek te maken, maar je moet het ook op de goede manier kunnen brengen'.

Veel bewaard

Haagsma had het niet verwacht, maar over alles, ook in de begintijd was goed nagedacht en veel uit die tijd is bewaard gebleven. "Het verbaasde me dat alles zo goed bewaard is gebleven bij The Stones. Want bijvoorbeeld David Bowie die was al vanaf zijn 14e bezig om een ster te worden, dus hij heeft alles bewaard. Maar bij The Stones verwacht je dat gitaren gewoon weggegooid worden en posters verfrommeld worden. Maar alles bleek gewoon geconserveerd te zijn."

OMEGA

Haagsma zijn favoriete item uit de expositie is een origineel shirt van Mick Jagger die hij droeg tijdens de Amerikaanse tour in 1969. Het is een zwart shirt met het Omega-logo erop, ontworpen door de ontwerper Ossie Clarke. Haagsma: "Ik heb zoveel gezien en ook het een en ander geschreven over die tour, dus toen ik dat shirt zag hangen kreeg ik kippenvel. Nu weer nu ik het erover heb!"

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

The Rolling Stones - Unzipped is tot en met 28 februari 2021 te zien in het Groninger Museum

Rolling Stones-expo UNZIPPED

Nieuwsweekend op NPO Radio 1

Iedere zaterdagochtend tussen 08:30 en 11:00 uur presenteren Mieke van der Weij en Peter de Bie het programma Nieuwsweekend voor Omroep MAX.

Ster advertentie
Ster advertentie