Geen goed of slecht in 'House of the Dragon': 'Iedereen is slecht'
- Nieuws
- Geen goed of slecht in 'House of the Dragon': 'Iedereen is slecht'
House of the Dragon, de spin-off van Game of Thrones komt vandaag ten einde. Hoe is het eerste seizoen vol incest, bloedvergieten en strijd om de macht ontvangen? En: wat kunnen we verwachten van het volgende seizoen? Dat vertellen schrijver van Game of Poems Ellen Deckwitz en podcastmaker Danielle Kliwon in De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
Tientallen miljoenen mensen keken acht seizoenen lang naar Game of Thrones. Dan zou je er gif op durven innemen dat een spin-off als House of the Dragon ook een groot succes wordt. Voor fans Ellen Deckwitz en Danielle Kliwon is dat zo. Deckwitz stond vanochtend om vijf uur op om de seizoensfinale te zien. En Kliwon heeft op één ochtend de laatste aflevering al twee keer gezien.
Geen lijn tussen goed of slecht
Deckwitz: "Het hele eerste seizoen voelde eigenlijk als een hele lange trailer van tien uur voordat de kaarten echt geschud zijn en het geweld van het tweede seizoen losbarst. Kijk, je moet het als volgt zien, het is een soort mix van The Sopranos, de series Succession, en Jurassic Park. En, over twee jaar begint het pas echt."
Als je de serie kijkt, wil je graag een scheidslijn zien tussen goed en slecht. Maar, het is de vraag of die wel aanwezig is. "Iedereen is eigenlijk slecht. Iedereen doet verwerpelijke dingen. Er is het hele grijze gebied van, iedereen kan goede en iedereen kan slechte dingen doen, dat maakt het juist zo interessant om te zien", aldus Kliwon.
House Targaryen en ons koningshuis
In de serie zit het koninklijke huis Targaryen op de troon. Zij regeren over Westeros. Op de vraag of er parallellen zijn met het Nederlandse Koningshuis, zegt Deckwitz: "Ze zijn blond." Gelukkig houdt de vergelijking daar in principe op. "De Europese adel heeft natuurlijk wel aan inter-familiaire huwelijken gedaan. En er zijn meer parallellen met huis Habsburg en het Engelse koningshuis te trekken", legt Deckwitz uit.
Deckwitz: "Een van de kern plotelementen is dat op een gegeven moment een vrouw de troon gaat erven in een tijd waarin nog nooit een vrouw de troon heeft gehad. Dan ontstaat er een successieoorlog. Er komt onduidelijk om wie de baas moet worden, er is natuurlijk enorm veel vrouwenhaat en het is eigenlijk een groot politiek machtsspel."