Directeur Theater de Meervaart Yassine Boussaid: 'Maghreb is een smeltkroes van culturen'
- Nieuws
- Directeur Theater de Meervaart Yassine Boussaid: 'Maghreb is een smeltkroes van culturen'
Marroko, Algerije, Tunesië, Libië en Mauritanië, allemaal behoren ze tot de Maghreb, het noordelijke deel van Afrika. Afgelopen zondagnacht spraken we met Yassine Boussaid in De Nacht is ZWART. Hij is de directeur van Theater de Meervaart en is de eerste persoon van Marokkaanse afkomst die deze positie bekleedt. Wat neemt hij van zijn cultuur mee de theaters in? En wat betekent de geschiedenis van Maghreb voor hem?
Zogenaamde elitaire wereld
''Een van mijn mooiste ervaringen tijdens mijn tijd als theatermedewerker was mijn kennismaking met Modu. Hij was een Senegalese gitarist en de vaste kracht bij de band Hudson Dore van Seven Seconds. Ondanks zijn muzikale talent werkte hij als afwasser in de kelder van de Stopera. Hij was echt een held voor mij, maar helaas leeft hij niet meer.''
''Deze ervaring motiveerde me om actief op zoek te gaan naar vergelijkbare verhalen. Van mensen die hun verhaal niet kwijt kunnen aan de zogenaamde elitaire wereld boven hen, terwijl diegenen juist de mondiale vogels zijn.''
Video niet beschikbaar
De Arabier tegen de Amazigh?
"Ik geloof niet in strikte scheidslijnen gebaseerd op afkomst. Mijn vrouw komt uit het diepe zuiden van Marokko. Onlangs was ik bij mijn schoonmoeder. We kunnen niet met elkaar communiceren omdat zij de Amazigh-taal spreekt die ik niet machtig ben. Toch heb ik een connectie met haar op basis van oprechte emoties."
"Je zou kunnen zeggen dat het apart is, maar tegelijkertijd is dit de rijkdom van het land. Er zijn zoveel verschillende culturen, gebruiken en talen, en dat maakt het zo bijzonder."
Video niet beschikbaar
Beluister hier de gehele uitzending van De Nacht is ZWART van 9 juli.
De Nacht is ZWART
De Nacht is ZWART
Ben je wakker? Elke zaterdag- op zondagnacht tussen 03.00 en 06.00 uur neemt De Nacht is ZWART echt de tijd om de diepte in te gaan op NPO Radio 1. Maatschappelijke, politieke en duurzame problemen worden in het duister belicht.