Hoe dancemuziek uitgroeide tot een van Nederlands belangrijkste exportproducten
- Nieuws
- Hoe dancemuziek uitgroeide tot een van Nederlands belangrijkste exportproducten
Nederland heeft een rijke historie als het aankomt op dancemuziek. We zijn zelfs zo succesvol dat vier van de vijf beste DJ's te wereld uit Nederland komen. Dancemuziek is de afgelopen 30 jaar dan ook uitgegroeid tot het grootste culturele exportproduct van Nederland. Dat hebben we vooral te danken aan een paar pioniers.
Amsterdam wordt de komende dagen overspoeld door honderdduizenden muziekliefhebbers. Ze komen het Amsterdam Dance Event dat tot zondag duurt. Op het programma staan topartiesten van eigen bodem zoals Martin Garrix, Hardwell en Olivier Heldens. Maar ook buitenlandse David Guetta, Dimitri Vegas & Like Mike en Lost Frequencies komen naar het grote festival in Amsterdam.
Nog maar dertig jaar geleden kende bijna niemand de muziekstroming. In de discotheken werden de Dolly Dots gedraaid of bijvoorbeeld The Cure. Toen dance werd geherintroduceerd liep het niet gelijk storm zegt Sacha Vermeulen die een documentairereeks maakte over de geschiedenis van de Nederlandse dancescene. "DJ's van het eerste uur kregen constant de waarschuwing dat ze niet meer mochten draaien als het zo rustig zou blijven.'' Ook Dylan Hermelijn, die in de begindagen van de dance bekend stond als DJ 2000 and One, zegt dat het succes van het muziekgenre wat tijd nodig had. "Als je geen funky plaat opzette, liep de dansvloer leeg."
Geloof
Dat de dancemuziek in 1988 aan populariteit won kwam vooral door partyeiland Ibiza, zegt Hermelijn in Met het Oog op Morgen. Daar is het in die zomer helemaal losgegaan. Toen is het in één keer overgeslagen naar de volle clubs", zeg Hermelijn. De eerste internationale dancehit van Nederlandse bodem liet wel nog even op zich wachten. Die kwam pas in 1991. Speedy J pakte de eer met de hit Pull Over.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De doorbraak van de Nederlandse dancemuziek was niet vanzelfsprekend. Dat wij er zo goed in zijn geworden komt vooral doordat een aantal DJ's heeft blijven geloven in de muziek en deze verder heeft ontwikkeld. "Je zag al heel vroeg dat een aantal pioniers werk gingen maken van de dance. Dus niet alleen plaatjes draaien in de discotheek, maar ook zelf muziek maken", zegt documentairemaakster Sacha Vermeulen. Dylan Hermelijn vult haar aan. "We hebben het als Nederlanders heel nuchter bekeken en het opgepakt als business. Qua organisatie van feesten en professionaliteit zijn we de beste.''
Drugs
Grote dancefeesten staan erom bekend dat er veel drugs worden geslikt en gesnoven. Ook in de jaren tachtig was er al een link tussen de drugs en de muziek. "Zonder de drugs was de dance niet geworden wat het nu is. De muziek in de combinatie met een xtc-pil dat heeft de dancescene laten exploderen", zegt Dylan Hermelijn.
Maar dat betekent niet dat er geen dance mogelijk is zonder drugs. "Muziek maken is mijn werk. In de studio maak ik mijn muziek ook zonder drugs. Dus het kan prima zonder."