Telefoonverzekering keert niet uit bij zakkenrollerij
- Nieuws
- Telefoonverzekering keert niet uit bij zakkenrollerij
[AVROTROS] Tegenwoordig gebruiken we onze smartphone voor het schieten van het gros van onze foto's. Hoe zuur is het als je net nieuwe telefoon gestolen wordt en de verzekeraar keert niet uit terwijl je er een speciale verzekering voor hebt afgesloten?
Speciale verzekering voor telefoons keert niet altijd uit bij diefstal
De zeventienjarige Enise Korneeva kreeg van haar moeder in november een nieuwe telefoon, maar die was na een maand al gestolen. Op een feestje bij een vriendin nam ze afscheid van de groep. "Daar was ook een groep onbekende jongens. Toen ze later in haar jaszak voelde was de telefoon weg, maar ook de jongens", zo legt moeder Inna uit.
Verzekeraar vergoedt niet
Inna en haar dochter doen meteen aangifte van diefstal bij de politie en melden zich bij Smart2Cover waar ze de telefoon verzekerd hebben. De verzekering kost 150 euro per jaar. De reactie van Smart2Cover is weinig goed nieuws. "Ze geven het geld niet terug, want ze zeggen dat ze zakkenrollen niet vergoeden. De kosten voor de verzekering bedragen 300 euro, de telefoon is dan twee jaar verzekerd. De nieuwwaarde van de telefoon bedraagt zo'n 900 euro. "Dat ze het niet dekken zou een enorme financiële klap zijn en voor mijn dochter een teleurstelling. Ze was twee dagen aan het huilen."
Wat zeggen de voorwaarden?
Smart2Cover heeft de verzekering uitbesteed aan verzekeraar Atlas Gemini. Die verwijst naar de polisvoorwaarden en daarin staat dat er niet uitgekeerd wordt als het gaat om diefstal van verzekerd apparatuur die onbeheerd is achtergelaten. Ook staat er in de voorwaarden dat "diefstal uit enige ruimte, tenzij deze ruimte deugdelijk was afgesloten en niet vrij voor het publiek toegankelijk was op het moment van diefstal en er aantoonbare sporen van braak zijn" niet vergoed wordt. Opmerkelijk dat er niets in de voorwaarden gerept wordt over zakkenrollen.
'Zakkenrollen niet uitgesloten'
De telefoon van Enise is niet gestolen terwijl hij onbeheerd achtergelaten is, maar hij werd uit haar jaszak gehaald terwijl ze de jas aan had. "Dat heet zakkenrollen", aldus advocaat Caspar Janssens van Kneppelhout & Korthals Advocaten. "Dat is niet uitgesloten in deze polis." De verzekeraar heeft in de voorwaarden zaken opgenomen die bepalen wanneer er niet wordt uitgekeerd. "Als er iets niet specifiek genoemd wordt moet dit uitgekeerd worden door de verzekeraar."
Let goed op de dekking!
Wie 150 euro per jaar betaalt voor een telefoonverzekering mag verwachten dat je daarvoor een uitgebreide dekking krijgt waarin diefstal en zakkenrollerij inbegrepen is. "Het is nogal wat dat je niet verzekerd bent tegen zakkenrollerij, je hebt je telefoon immers de hele dag bij je", zegt Janssens. Niet alle verzekeringen bieden zakkenrollerij of diefstal. Het is een groot risico en dat wil je wel graag meeverzekeren. Let ook op zaken als een vervangend toestel en of je de verzekering tussentijds kan beëindigen. Inna heeft inmiddels de verzekering beëindigd.
Onduidelijke voorwaarden kan gunstig zijn bij rechter
Uit zaken die in het verleden voor de rechter zijn gekomen blijkt dat als de rechter oordeelt dat de algemene voorwaarden onduidelijk zijn, dat een nadeel is voor de gebruiker. Voor de consument betekent het goed nieuws. Als mensen er niet uitkomen met hun verzekeraar kunnen ze een klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).
Als Radar contact opneemt met Smart2Cover vertelt Ivo Bruinenberg van het bedrijf dat zij alsnog zullen overgaan tot compensatie voor de telefoon. Bruinenberg vertelt tevens dat inmiddels de polisvoorwaarden zijn gewijzigd. Zakkenrollen wordt expliciet uitgesloten hierin.
Video niet beschikbaar
Reageren?
Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.