Hoe staat het ervoor op Schiphol? 'De grote bazen doen te weinig hun best om de problemen te tackelen'
- Nieuws
- Hoe staat het ervoor op Schiphol? 'De grote bazen doen te weinig hun best om de problemen te tackelen'
De chaos op Schiphol is nog altijd niet opgelost en de problemen lijken eigenlijk alleen maar groter te worden. Dat onderkent ook luchtvaartdeskundige Stijn de Vreede bij WNL In de Kantine op NPO Radio 1.
Video niet beschikbaar
“De problemen beginnen al als je de snelweg afkomt”, doelt De Vreede op de ‘partytenten’ die buiten staan opgesteld om mensen in ellenlange rijen door de luchthaven te banen. “Vol met ongelukkige mensen die wachten voordat ze eindelijk gebruik mogen maken van de beveiligingsfaciliteiten van Schiphol.”
Doodzonde, vindt De Vreede de huidige status van Schiphol. Want voor de coronapandemie was de luchthaven (inter)nationaal zeer geliefd. “Na Covid lijkt het alsof de halve beroepsbevolking is opgestraald door aliens. Want waar zijn zij allemaal gebleven”, vraagt de journalist zich af.
Personeelstekort
Een van de problemen waar Schiphol mee kampt is het personeelstekort, waar overigens meer sectoren in Nederland grote last van ondervinden. Volgens De Vreede “is het vooral schadelijk dat de bazen van Schiphol niet genoeg hun best doen om de problemen te tackelen”.
Wie zijn die bazen dan precies? “Het ministerie, Sigrid Kaag”, gaat De Vreede verder. Maar ook de grootste klant KLM draagt onvoldoende haar steentje bij om de situatie op de luchthaven op te lossen, vindt De Vreede.
Agenda kabinet
Met de huidige problemen op Schiphol en een wat armoedig toekomstperspectief rijst de vraag of de luchthaven wel rood omcirkeld staat in de agenda van het kabinet. “Ze zeggen zelf van wel”, vertelt politiek verslaggever van WNL Tessa van Viegen.
“Maar Kaag wil ook heel graag de praktische kant van alle problemen bij Benschop laten. Daarin is zij wat afwezig en zou zij wat meer kunnen doen.”
Vluchten minderen
Een oplossing waar het kabinet aan werkt, op initiatief van minister Mark Harbers (Infrastructuur), is het terugschroeven van het aantal vluchten per jaar. Van 500.000 naar 440.000. “In november 2023 moet dat gaan gebeuren”, weet Van Viegen.
Al is het verminderen van het aantal vluchten niet direct het gevolg van de huidige chaos op Schiphol. “Het komt doordat ze op dit moment geen natuurvergunningen hebben, met stikstofproblemen zitten en er geluidsoverlast is.”
In de Kantine
Maatschappelijke kwesties, debat én sport: de ideale zaterdagmiddagmix, live vanuit Rotterdam van 17.00 tot 19.00 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Fidan Ekiz en Wieger Hemmer.