Deze Dag Toen: Bonuskaart wordt gelanceerd
- Nieuws
- Deze Dag Toen: Bonuskaart wordt gelanceerd
'De bonus' is inmiddels net zo ingeburgerd als woord als 'de aanbieding' en de bijbehorende kaart van de grootste supermarktketen van het land is evengoed cultuurgoed geworden. De bonuskaart van de Zaanse keten is vandaag jarig en 20 jaar geworden.
De kaart is handig voor klanten, omdat door het koopgedrag te analyseren er speciale aanbiedingen voor iedere, individuele klant worden gecreƫerd. Dat is ook direct het kritiekpunt van consumenten- en privacy-organisaties: de supermarkt weet hoe vaak je condooms, sigaretten of likeur koopt.
De Consumentenbond ontdekte in 2013 een groot lek in het bonussysteem. Via de website van Albert Heijn bleek het kinderlijk eenvoudig om aankopen van de afgelopen tijd op te vragen. Niet alleen van jezelf, maar ook van anderen, zodra je hun bonuskaartnummer bemachtigt. Na de storm van kritiek werd het ook mogelijk een anonieme bonuskaart te verkrijgen.